Waarom komen vliegende mieren altijd bij bepaald weer tevoorschijn?

Waar blijven ze de rest van het jaar?

erotisi
9 maanden geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (1)

Vliegende mieren zijn gewone mieren, het betreft geen specifieke soort. Ze hebben tijdelijk vleugels. Het zijn de vruchtbare jonge koninginnen en mannetjes van een mierenkolonie. Aan het einde van een warme, drukkende dag in de zomer vliegen koninginnen en mannetjes van verschillende kolonies massaal uit om met elkaar te paren. Dit wordt de 'bruidsvlucht' genoemd. Na de daad zit het leven het mannetje er weer op, hij valt dood neer. De bevruchte koninginnen werpen hun vleugels af en zoeken een mooi plekje om hun eigen nest te beginnen, of ze sluiten zich aan bij een al bestaand nest met reguliere mieren.
. . .
het leven *van* het mannetje
Toegevoegd op 14 juli 2023 19:25: tekst
Amadea
9 maanden geleden