Wat draagt een bloedzuigend diertje zoals een teek bij aan het natuurlijk evenwicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het 'natuurlijk evenwicht' is een fabeltje. Of liever gezegd een ingebeelde betekenis die wij als mensen aan de complexiteit van het samenspel van de natuur geven. De aarde met haar natuur, maakt het niets uit of er een diertje meer of minder bestaat. We doen net alsof de natuur haar best wil doen om zichzelf in een status quo te behouden. Onzin natuurlijk.

Het bloedzuigend diertje is nou eenmaal evolutionair tot ontwikkeling gekomen en heeft zich in stand weten te houden, omdat het zich kennelijk goed en blijvend heeft weten aan te passen aan haar omgeving.

Als een bloedzuigend diertje uitsterft heeft dit misschien implicaties voor andere organismen. Maar het zal de natuur een worst wezen. Wij als mensen willen veel te veel betekenis geven aan alles om ons heen. Als je die gedachte loslaat, zie je dat die betekenis er helemaal niet is. De natuur werkt zoals deze werkt, met of zonder bloedzuigend diertje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zal in ieder geval voer zijn voor ander gedierte.