Heeft een bijv. een tulp die op een vaas staat minder fotosynthese dan een tulp die nog in de grond groeit?

Beide tulpen hebben evenveel co2 en zonlicht tot hun beschikking.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit 't oosten van het land? Bij ons zetten ze de tulpen in de vaas.

Het beste antwoord

Een plant heeft water, CO2 en licht nodig voor de fotosynthese reactie. Een tulp in een vaas kan even goed CO2 opnemen als een tulp in de grond: dit gebeurt namelijk via huidmondjes. Ook het opvangen van licht gaat bij een tulp in een vaas even makkelijk als bij een tulp in de grond.
Echter, voordat je een tulp in een vaas zet snij je de wortels van de plant weg. De plant gebruikt zijn wortels om water op te nemen. Dit water wordt dan vervoerd naar alle groene delen van de plant en wordt daar gebruikt voor de fotosynthese. De tulp in de vaas kan dus minder snel water opnemen. Wanneer dit de beperkende factor is, zal hierdoor minder fotosynthese plaatsvinden bij de tulp in de vaas.
Daarnaast willen mensen nog wel eens wat bladeren wegsnijden voor ze hun bloem in de vaas zetten. Deze bladeren zijn de organen waar de meeste fotosynthese plaatsvind bij een plant. Als deze zijn weggesneden vindt er dus sowieso minder fotosynthese plaats als bij een plant die in de grond groeit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat nodig is, voor de photosynthesis, is het aanwezig zijn van de reactanten. Deze kunnen wij afleiden uit de reactie:

12H2O + 6CO2 + licht → C6H12O6 (glucose) + 6O2 + 6H2O [eq. 1]

Dit wil zeggen, dat er [eq. 1] dus water, CO2 en licht nodig is. Zijn deze reactanten gelijk en zijn het dezelfde planten, dan zou er geen verschil moeten zijn.

Natuurlijk moeten de reactanten dus exact hetzelfde zijn, er mag dus bijv. geen gefilterd licht zijn in 1 geval en in het andere niet, of besmet water, etc.

Dit is een voorwaarde voor gelijkheid in experiment.