Huidkanker is een kankergezwel op de huid.
en Kanker ontstaat door één cel die ongecontroleerd deelt. Dan worden het er steeds meer en meer die ook weer doordelen, zo krijg je een gezwel.

een ongecontroleerde celdeling ontstaat door een fout in de cel, die kan ontstaan door bijvoorbeeld veel aanraking met zonlicht(verbranden) en radioactieve straling.
gelukkig merk je huidkanker het snelst op en kan je het gezwel wegsnijden.
maar als het een kwaadaardig gezwel is dan worden de cellen die ontstaan tijdens het delingsproces door het hele lichaam versprijdt door je bloedvaten en ontstaan er ook op andere plekken tumoren. Dan kun je alleen nog maar aan de chemokuur of bestraling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bepaalde lichamelijke kenmerken die worden geërfd, beïnvloeden het risico op het krijgen van huidkanker. Het gaat dan met name om het huidtype dat door overerving wordt bepaald. Zo lopen mensen met een lichte huid meer risico op huidkanker dan mensen met een donkere huid.

Bij sommige huidafwijkingen bestaat een verhoogd risico dat zij ontaarden in huidkanker, bijvoorbeeld: dysplastische naevi. Mensen hebben dan over het hele lichaam een groot aantal of afwijkende moedervlekken. Dysplastische naevi verschillen onderling niet alleen in grootte, maar ook in vorm en kleur.

Mensen die op jongere leeftijd zijn bestraald voor een huidaandoening lopen een verhoogd risico op huidkanker op en rond de bestraalde plek.

Ook mensen die een orgaantransplantatie hebben ondergaan, bijvoorbeeld een niertransplantatie, hebben een toegenomen risico om huidkanker (met name plaveiselcelcarcinoom) te krijgen. Dit komt door de medicijnen die zij vanwege de transplantatie (hebben) moeten gebruiken. Zij moeten voorzorgsmaatregelen in acht nemen bij de blootstelling aan ultraviolette straling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij kwam het zeer waarschijnlijk doordat ik als kind zeer vaak verbrand ben geweest door de zon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In veel gevallen ontstaat huidkanker door overmatige blootstelling aan ultraviolette straling. Deze straling komt voor in zonlicht en licht afkomstig van zonnebanken. Niet ieder mens reageert in dezelfde mate op blootstelling aan ultraviolet licht. Hoe de huid reageert, hangt af van het huidtype.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het hoge energienivo van ultraviolet licht, krijg je mutanten van de dna... Als op enig moment er een levensvatbare vorm ontstaat, dan heb je kanker, maar de mutanten ontstaan door het vernietigende effect van vooral UVC straling...

Het is een levensvatbare mutant die voor zichzelf begint, en niet meer luistert naar de dirigent van het lichaam...