Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou het zo kunnen zijn dat mijn perceptie van een bepaalde kleur anders is dan van iemand anders?

Zou voor jou de kleur blauw er hetzelfde uitzien als voor mij bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit probleem is bekend als het 'inverted spectrum argument'. Er is veel over geschreven.
Ik denk niet dat het handig is als ik hier ga proberen uit te leggen wat er precies mee bedoeld wordt. Vooral omdat er veel uitleg bij nodig is. Ik zal wat bronnen toevoegen waar je meer informatie uit kunt halen. Verder levert een zoekopdracht in Google ook genoeg resultaten op waarmee je wat kunt.

Kort gezegd: het kan inderdaad zo zijn dat de perceptie van kleuren bij sommige mensen anders is dan bij anderen. Het valt echter niet op, omdat de indeling van kleuren aangeleerd wordt. Het gras is groen en de lucht is blauw. De hersenen maken dus een andere associatie als de perceptie anders is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee, iedereen kijkt gewoon hetzelfde. Behalve honden en insecten die andere kleuren kunnen zien als ons. Omdat wij hetzelfde zijn ontwikkeld zien wij gewoon hetzelfde
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En toch denk ik dat de één een kleur anders zien als de ander.
mijn zoontje ziet lila als een soort grijs.
Hoeveel kleurenblinden zouden het van zichzelf weten ?

zijn juf in groep twee vertelde dat hij wel erg lang deed over een puzzel waarbij je een clown allerlei kledingstukken aan moest doen. hij twijfelde bij donkerblauw en zwart rood en bruin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ongeveer 1% van de mannen heeft het onvermogen rood waar te nemen, en nog eens 1% heeft een verminderd vermogen rood waar te nemen, op de link plaatjes die voorbeelden geven wat die mensen zien.
Er zijn meerdere afwijkingen maar die komen minder voor. Dus ja het zou heel goed kunnen dat jou perceptie van een bepaalde kleur anders is dan van iemand anders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jazeker, wat jou perceptie van kleuren is is alleen voor jou om dat te beoordelen...
En niet alleen voor kleuren, maar voor elk van de 5 zintuigen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ervan uitgaande dat er niets aan je gezichtsvermogen mankeert, is blauw gewoon blauw. Alleen vindt de één blauw een mooie kleur, de ander geel, of oranje of welke kleur dan ook. Maar dat is subjectief.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie zelf met mijn linker oog de kleuren een beetje anders dan met mijn rechter oog... als de kleur-perceptie binnen één lichaam al kan verschillen, kan het tussen twee lichamen ook verschillen...

Maar we hebben natuurlijk allemaal wel geleerd dat bijvoorbeeld kleur I geel wordt genoemd en kleur II rood...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben er ook nog niet helemaal uit, misschien dat hier iets bij staat waar je wat aan hebt:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij de meeste mensen ziet het er hetzelfde uit, maar je weet dat natuurlijk nooit zeker. Je leert als kind de namen van bepaalde kleuren die je ziet. Als iemand je dus vraag om in de regenboog de kleur rood aan te wijzen zal dat iedereen lukken: echter, de kleur hoeft dan niet voor alle mensen hetzelfde te zijn. Als jij rood als paars ziet, dan zie je wel geen rood, maar je benaamd de kleur paars gewoon anders. Hierdoor kan je niet controleren of iemand kleurenblind is door te vragen wat voor een kleur een bepaald voorwerp heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding