Wat is een gezonde kamertemperatuur?

Vanwege de hoge energiekosten willen we natuurlijk waar mogelijk energie besparen. De koude temperatuur in huis is even wennen, maar het gaat. Onder welke temperatuur wordt het echt ongezond en kan je beter de verwarming aanzetten?

een jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Cryofiel
een jaar geleden
Let niet alleen op de temperatuur, maar ook op de luchtvochtigheid. Die mag noch te hoog, noch te laag zijn.

Antwoorden (1)

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is 18 graden een veilige en gezonde temperatuur voor in huis. Bij een kamertemperatuur van 18 graden functioneren de meeste mensen goed en loopt u de minste kans op gezondheidsklachten. Voor jonge kinderen en ouderen kan een iets hogere temperatuur misschien beter zijn, zegt de WHO. Ook mensen met een chronische ziekte of een hart- of longziekte doen er misschien goed aan de thermostaat iets hoger te zetten dan 18 graden.

Voor een gezond binnenklimaat is het belangrijk om de verwarming niet té laag te zetten. Zo adviseert de Vereniging Eigen Huis de kamerthermostaat in de winter niet onder de 15 graden te zetten, omdat het anders te vochtig kan worden in huis. Vocht kan reumatische en astmatische klachten veroorzaken of verergeren.
Dus: minimaal 18 graden is gezond voor de mens en minimaal 15 graden is goed voor het huis.
Toegevoegd op 26 oktober 2022 11:28: tekst
SimonV
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
Prima antwoord.
De naaststaande advertenties van resp. Sky en Sparta overlappen gedeeltelijk de tekst van vraag en antwoord. Hierdoor zijn vraag en antwoord niet volledig leesbaar.
Amadea
een jaar geleden
Gebruik jij dan geen Ad Blocker, SentWierda? Ik kan niet zien wat jij bedoelt!
SentWierda
een jaar geleden
@Amadea. Sinds de invoering van de nieuwe vormgeving zijn - op de laptop - grote advertenties gedeeltelijk over de teksten van GoeieVraag heengeplakt. Zelfs advertenties zijn gedeeltelijk over elkaar geplakt, zoals Sparta over Scapino. Slordigheden die eenvoudig op te lossen zijn..
Cryofiel
een jaar geleden
Advertenties?

Ik zie geen enkele advertentie op GoeieVraag.

Met dank aan AdBlocker Ultimate.