Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn windmolenparken gevaarlijk voor walvissen en dolfijnen?

Ik heb het natuurlijk over de geplande windmolenparken aan zee.

We weten dat walvissen, dolfijnen, bruinvissen en orca's, en zelfs sommige haaien, zich oriënteren middels geluid. Ze gebruiken ook geluid om te communiceren.

Walvissen kunnen in een bepaalde laag op grote diepte, die goed geluid geleidt, zelfs over de halve aardbol met elkaar communiceren.

Deze dieren hebben nu al merkbaar last van de herrie die alle schepen produceren.

Een windmolenpark veroorzaakt via de palen en de fundering een enorme hoop trillingen en geluid in het water en in de zeebodem. Is ooit onderzocht of walvissen, dolfijnen en andere zeedieren daar last van hebben? Is er gevaar dat we meer strandingen krijgen dan vroeger?

Correctie - niet windmolenparken "aan zee", maar vooral "in zee".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ha, die Rotaluclac;

Of het met elkaar te maken heeft weet ik niet, maar sinds de windmolenparken bij Egmond en IJmuiden zijn gaan draaien is het aantal bruinvissen daar zeker niet verminderd, eerder toegenomen. Of de laagfrequente trillingen de communicatie van walvissen verstoren is moeilijk vast te stellen, maar gezien de plaats van die turbines (in relatief ondiep water) denk ik dat de veel verder en dieper zwemmende grote walvissen daar weinig van zullen merken. Positief is in elk geval dat de verboden vaar- en viszones zullen gaan zorgen voor nieuwe aanwas van diverse algen, schelpdieren en vissoorten en dat komt de hele zeefauna ten goede.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik vind je vraag een beetje tendentieus.

Waarom wordt er bij het gebruik van duurzame energie zo vaak bericht en gevraagd over mogelijk negatieve gevolgen?
Enig idee wat olie, kolen en kerncentrales voor rommel veroorzaken en wat voor risico's?
Dat staat vind ik niet in verhouding tot zeedieren die wat trillingen zullen ervaren. Of mesnen die in de polder wonen die opeens wat molens zien staan?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat in ieder geval positief is, is dat er in de buurt van boortorens en windparken niet gevist mag worden. De Noordzee wordt enkele malen per jaar omgeploegd. De zeebodem wordt in de omgeving van windparken en boortorens hierdoor een natuurgebied. Het is wel zo dat windturbines een laagfrequente storing veroorzaken. uit onderzoek is gebleken dat dit meer invloed op het zeeleven heeft dan eerst gedacht.

Er zijn technieken welke de trillingen tijdens bouw absorberen. Dit het aanbrengen van luchtschermen rondom de fundatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt ervan af op welke hoogte ze overvliegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding