Nee. Genetische aanleg blijkt de grootste factor te zijn om 100 te worden. Je hoeft niet per se gezond te leven.
Uit een onderzoek bleek dat zo'n 60% van Ashkenazi-joodse honderdjarigen het grootste deel van hun leven zwaar hebben gerookt, de helft gedurende dezelfde periode zwaarlijvig is geweest en minder dan de helft aan matige lichaamsbeweging deed.
SimonV
een jaar geleden
SentWierda
een jaar geleden
Er zijn nogal wat factoren waardoor iemand die gezond leeft en goed sport toch jong kan sterven - ondanks de genetische aanleg erg oud te kunnen worden. Bijvoorbeeld:
Een dodelijke besmettelijke ziekte.
Een ongeval met dodelijke afloop.
Overlijden als gevolg van een misdaad.
gonna
een jaar geleden
Valt me op dat de leden van koningshuizen toch wel redelijk oud worden de laatste honderd jaar. Misschien toch ook de goede voeding, goede behuizing, de beste gezondheidszorg?
SimonV
een jaar geleden
@SentWierda: dat lijkt me nogal logisch...
LeonardN
een jaar geleden
@SW Dat is niet zo relevant voor de vraag. De vraag is of iedereen het KAN worden. Niet of iedereen het wordt.
Als je vraagt of elke Ferrari 300 km/u kan rijden is het ook niet relevant dat velen dat niet zullen doen vanwege nationale wetgeving.
Iemand die dood gaat op 38 jarige leeftijd vanwege een verkeersongeval kon (voor dat moment) wel of niet 100 worden. @SimonV Je redenatie is volgens mij een non sequitur.
Je kijkt naar een groep die al 100 is en daarvan blijken niet allen een "gezond" levenspatroon te hebben gevolgd.
Dat beantwoordt de vraag:
"Moet je gezond leven om 100 of ouder te worden?" Met een NEE.
(Maar dat is een hele andere vraag) Nog steeds zou het antwoord op deze vraag kunnen zijn. Ja iedereen kan 100 jaar worden. Althans ik lees niks in jouw antwoord wat dat tegenspreekt.
SentWierda
een jaar geleden
@SimonV. En als vervolg op wat gonna opmerkt - leden van het Nederlandse vorstenhuis stierven vroeger vaak op jonge leeftijd tijdens oorlogvoering. En vroeger en nu stierven ze soms jong door een misdrijf of een ongeval. Zoals:
Willem de Zwijger door een misdrijf; prins Johan Willem Friso door een omgeslagen veerpont tijdens noodweer; prins Friso (Johan Friso) door een lawine/ski-ongeluk.
SentWierda
een jaar geleden
@LeonardN. Dat iedereen -zonder voorbehoud- 100 jaar kan worden is een wel erg boude bewering.
Je kunt alleen 100 jaar worden als de omstandigheden optimaal zijn. En dan is genetische aanleg een erg belangrijke factor, Zonder genetische aanleg red je het niet.
LeonardN
een jaar geleden
"Dat iedereen -zonder voorbehoud- 100 jaar kan worden is een wel erg boude bewering."
HO HO HO, dat zeg ik nergens!
Goed lezen aub. Ik zeg bijv.
Iemand die dood gaat op 38 jarige leeftijd vanwege een verkeersongeval kon (voor dat moment) wel >>OF NIET<< 100 worden. "Je kunt alleen 100 jaar worden als de omstandigheden optimaal zijn."
Dan zou ik het antwoord van SimonV nog een keer doorlezen, want dat stelt nu juist het tegenovergestelde...
"Je hoeft NIET per se gezond te leven."
Nee er zijn mensen met bepaalde genetische defecten, of andere afwijkingen, of aangeboren ziektes die nooit de 100 jaar kunnen halen, ongeacht hun wijze van leven.

Een zeldzame ziekte die ervoor zorgt dat je sneller oud wordt is bijvoorbeeld:
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Progeria

Dat is een ziekte die ze niet hadden kunnen voorkomen.
Die mensen kunnen "gezond" leven wat ze willen, maar zullen nooit de 100 jaar bereiken.

Andere voorbeelden:

- https://nl.wikipedia.org/wiki/Amyotrofe_laterale_sclerose#Vooruitzichten"
De gemiddelde overlevingstijd vanaf het ontstaan van klinische tekenen van spierzwakte is 4 tot 5 jaar.[20] Langere overleving komt regelmatig voor, ongeveer 15% van de patiënten leeft langer dan 5 jaar na het stellen van de diagnose en 5% van de patiënten overleeft meer dan 10 jaar.

- https://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Down#Verschijnselen
(Kortere levensverwachting (70 jaar en ouder is redelijk zeldzaam)

Dat is het antwoord op deze vraag. Nee.

Een interessantere vraag (want in mijn opinie lastiger te beantwoorden) is wat het antwoord zou zijn als je dergelijke ziektes/afwijkingen buiten beschouwing laat.
een jaar geleden