Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het minimale aantal individuen dat nodig is om een goede genenpool te vormen?

Hoe meer hoe beter, dat weet ik, maar ik wil weten het minimale, om toch verantwoord te fokken (Honden in dit geval). En hoe is dit te berekenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
658

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat hangt sterk af van de variatie in die genepool/ genenpoel.
voordat je een bottleneckeffect krijgt, moet je boven de kritische waarde zitten, welke geheel afhankelijk is van mutatiesnelheid en voortplantingssnelheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik geleerd heb is dat je minstens vijfentwintig dieren moet hebben, voor het overleven van een kolonie. Hierbij hebben ze rekening gehouden met natuurlijke selectie, voorkoming van inteelt, maar het gebied moet ook groot genoeg zijn. Tja veel heb je hier niet aan. De bron weet ik niet meer en de berekening ook niet. Maar gezien je vraag specifiek gaat over het verantwoord fokken van honden, zou ik je de tip geven de vraag te stellen aan www.hondenfokker.startkabel.nl, www.hondenbescherming.nl of aan een fokker bij je in de buurt. De dierenarts weet vaak ook een goede informatiebron. Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding