Waarom kan 1 hoofdhaar verschillende diktes hebben?

Ik was eens zo door mijn haar aan het gaan en ik merkte dat mijn haren niet gelijk zijn. Ik heb haren die gewoon egaal en fijn zijn. Ik heb dan ook andere haren die plots van dik naar dun en weer naar dik gaan. Ik hield eens een haar in het licht en dat viel sterk op hoe "hobbelig" die was. Ik vroeg me af waarom dat bij 1 hoofdhaar het op plaatsen dikker is dan op andere plaatsen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
11K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je een elastiekje te ver uittrekt, dan verliest het veerkracht en verdwijnt de elasticiteit, je ziet dan dat het elastiek op die plek dunner is geworden en breekbaar. Het haar kun je vergelijken met dat elastiek, daarbij gebeurt soms hetzelfde. De oorzaak daarvan ligt meestal bij het maken van strakke staarten en vlechten en de daarbij gebruikte elastieken, ook het kammen/borstelen van nat haar kan een oorzaak zijn, net als het vaak ontklitten van het haar dit kan veroorzaken.

Antwoorden (1)

Misvormde haartjes ontstaan meestal door een afwijking van het haarzakje oftewel de haarfollikel waar de haar uit groeit. Meestal gaat het om een ontsteking van de desbetreffende follikel (folliculitis) of een ontsteking nabij de haarwortel. Deze ontsteking verloopt doorgaans pijnloos en je merkt er dan ook niks van. Bij een pijnlijke ontsteking kan een puistje op je hoofdhuid ontstaan dat gepaard gaat met pijn of gevoeligheid.

Oorzaken van misvormde haartjes op je hoofd…

De meeste mensen hebben enkele tot enkele tientallen misvormde haartjes op hun hoofdhuid. Bij hen is er meestal geen expliciete reden aan te merken voor de follikel-afwijking. Er zijn echter ook mensen die heel veel “kneusjes” tussen hun haren hebben. Er zijn zelfs mensen bij wie op den duur een kaal plekje ontstaat (“alopecia areata”). Factoren die een rol kunnen spelen bij misvormde, vreemde haren zijn onder andere:

Medicijn-gebruik
Auto-immuunziekten
Vaak verven, kleuren, krullen, stijlen, föhnen etc.
Gebrek aan vitamines of mineralen
Afwijking van pigmentcellen of pigmentatie
Hormoonschommelingen (menstruatie, zwangerschap, puberteit etc.)
Eetstoornis
Roken
Wat moet je doen met “hoofdhaar-kneusjes”?

Misvormde haren zijn doorgaans “afgestorven”… Ze hebben de volledige haargroeicyclus doorlopen, maar zijn niet uitgevallen. Ze zijn zodoende pigmentloos, droog en voorzien van een ruig, geschubd oppervlak. Je kunt een misvormde haar dan ook meestal gemakkelijk uittrekken met een pincet.

Soms is de haarwortel echter vergroeid, waardoor de wortel als een verdikt bolletje in je hoofdhuid verankerd zit. Het kan dan juist zo zijn dat je flink hard moet trekken om het misvormde “hoofdhaar-kneusje” eruit te trekken. Als de (extreem) dikke haarwortel succesvol is meegekomen (en dus niet is achtergebleven in de follikel), zal er op den duur weer een nieuwe haar uit het jaarzakje groeien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De haren waar jij het over hebt, zijn meestal ook veel korter dan de rest van je haren (vandaar haartjes) en in plaats van hier en daar dunner, hebben ze een vreemde draai ongeveer vanaf het midden van het haar naar de punt (wat de misvorming genoemd wordt). Het heeft niets te maken met het hier en daar dunner zijn van het haar, deze afwijking herken je door de extreem lichte kleur, de kortere lengte en de vreemde krulling van de haar. Mijn complimenten voor de omschrijving van deze afwijking, al missen er een aantal belangrijke kenmerken hierin.