Hoe groot is het % mensen op de wereld die violet/paars niet kunnen zien?

Er is kleurenblindheid op groen en rood en ook blauw-geel. Is die er ook voor violet/paars en hoe groot is de kans dat kinderen een boek met violet/paarse letters niet kunnen lezen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Wat ik begrijp uit de informatie op http://www.b3rt.nl/weblog/toegankelijk-internet/wat-ziet-iemand-die-kleurenblind-is.html is dat een blauw/paars kleurenblindheid niet losstaand voorkomt, maar in combinatie met rood/groen of blauw/groen.

Als de blauwe kegeltjes ontbreken, dan wordt het tritanopen of "blauwgeel-blindheid" genoemd. Twee procent van de kleurenblinden heeft zo'n dichromasie, maar het kunnen ook de rode of groene kegeltjes zijn.

Al met al is de kans dat een kind een boek met paarse letters niet kan lezen heel klein.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het gewoon gedrukt is op wit papier is die kans net zo groot als de kans dat iemand zwart op wit niet kan lezen. Ze herkennen alleen niet dat het violet/paars is. Ze zullen de letters meer blauwig zien.

Op zich is de kans op kleurenblindheid dat je geen verschil ziet tussen blauw en paars tussen de 1%-4,9% bij mannen en kleiner bij vrouwen.

http://www.kleurenblindheid.nl/kleuren/soorten.shtml