waarom zitten bij sommige bomen de bladeren verschillende kanten op? en/of waarom zijn de takken soms schuin naar boven geplaatst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (3)

De takken wijzen naar boven omdat ze naar het licht groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bladeren richten zich met 't bladoppervlak zoveel mogelijk naar het licht. En de takken, tja die zijn dus niet geplaatst, maar ook weer een onderdeel van van groeiproces en de de zoektocht naar welzijn van de boom. De natuur is zo mooi.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het licht is dus 1 maar er zijn veel planten die onder een zodanige hoek takken groeien, dat wanneer het regent, deze het water allemaal naar het centrum (stam) laten vloeien. Bladeren van planten hebben ook vaak die eigenschap. Je ziet dat in een bos de aarde redelijk droog is onder het bladerdek (canapé) maar dat rond de stam erg veel vocht aanwezig is. Ga maar na, een boom onder zijn eigen 'paraplu' zou geen vocht krijgen....