is schrikdraad ongevaarlijk voor mens en dier?

een jaar geleden
in: Biologie
3.8K
TurfGraver
een jaar geleden
Als mens of dier verder gezond is is het ongevaarlijk.
Er zouden altijd bijzondere gevallen kunnen zijn waarbij het wel gevaarlijk kan zijn.
Amadea
een jaar geleden
Lees ook hier: https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/77292/schadelijk-gezondheid-schrikdraad-vast-houden/
Dogmara
een jaar geleden
Voor mensen krijg je alleen en schokje hoor maar voor dieren weet ik het niet!
svetivlas
een jaar geleden
@dogmara,
Mensen alleen een klein schokje? Heb er toen ik bij de padvinderij zat eens per ongeluk tegenaan geplast. Dagen last van mijn krielaardappeltjes gehad.

Antwoorden (2)

Ondanks de hoge stroomsterkte (maximaal 15 A volgens NEN 60335-2-76) en het grote vermogen is de energie laag (maximaal 6 J) door de zeer korte pulsduur (maximaal 10 ms). Daardoor is de schok van modern schrikdraad niet dodelijk.
Een schrikdraad voert een hoge spanning (2000 tot 10.000 volt), maar levert een heel lage stroomsterkte in zeer korte pulsen. Het meest waarschijnlijke voor het overlijden is een combinatie van ziekte, uitputting en langdurige stroomschokken geweest.
fremar
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Wat is het nou?
"hoge stroomsterkte"
Of
"een heel lage stroomsterkte"?
;)
Inekez1
een jaar geleden
Wat een waardeloze link. Het is een samenraapsel van citaten uit diverse context. Een deel van de informatie gaat over 230V en dat is echt iets heel anders dan schrikdraad.
Als schrikdraad wordt gebruikt zoals het bedoeld is, is het niet gevaarlijk voor mens of dier. Afhankelijk van het gebruikte schrikdraadapparaat en hoe goed de aarding (metalen pen of pennen in de grond), kan de spanning op schrikdraad meer dan 10.000 volt zijn. Dat is veel meer dan de 230V uit een stopcontact! De schokken duren echter maar heel kort, waardoor je er enorm van schrikt maar er geen directe schade ontstaat in het lichaam van mens of dier. Alleen bij een zwak hart zijn er mogelijk extra risico's.

Schrikdraad of schriklint (beter zichtbaar, vooral voor paarden) bestaat uit voornamelijk kunststof draden, waar een hele dunne metaaldraad doorheen is gevlochten. Bij contact met die metaaldraad krijg je een schok, maar het contact met de huid is minimaal. Vooral voor runderen worden massieve metaaldraden gebruikt om onder stroom te zetten. Raak je dat aan met je vingers, dan is het contact veel groter en heb je kans op een brandblaartje, vooral als er een goede klap stroom op staat, wat bij runderen vaak wel het geval is.

Het is bij wet niet (meer) toegestaan om prikkeldraad onder stroom te zetten op plaatsen waar argeloze voorbijgangers of andere dieren bij kunnen komen. Een boer mag de bovenste draad rond de koeienweide van prikkeldraad-met-stroom maken, maar een extra draad daaronder is dan van gewoon metaaldraad of standaard schrikdraad. Spelende kinderen en kleinere dieren zoals reeën kunnen dan niet aan de prikkeldraad blijven haken en telkens opnieuw een schok krijgen.

Desondanks overlijden er jaarlijks dieren (hazen, reeën, egels, dassen etc) als gevolg van schrikdraad. Meestal gaat het dan om stroomdraadnetten die niet goed strak neergezet zijn. Als een dier in een strak net loopt, kan het dier na de schrok gewoon weer loskomen. Staat het net niet strak genoeg, dan kan het dier er in verstrikt raken. Het blijft dan telkens opnieuw schokken krijgen maar kan niet meer weg. Door de stress die dit oplevert (dus niet door de schokken zelf) kan het dier overlijden. Helaas zijn er ook dieren die na de eerste schok alleen maar vooruit weg willen rennen. Sommige dieren trekken het net kapot en komen weer vrij, anderen komen niet door het net heen en bedenken niet dat ze achteruit terug kunnen.
een jaar geleden