Waarom worden stieren agresief van rood?

een jaar geleden
in: Biologie
3K
Amadea
een jaar geleden
Bij deze vraag valt meteen al te verwachten dat die reeds eerder gesteld is. En jawel: zie
- https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/13558/stieren-razend-rood/
- https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/51830/stieren-kleurenblind/
SentWierda
een jaar geleden
@Skeinfo. Deze website bestaat al meer dan tien jaar en er zijn al honderdduizenden vragen gesteld. Ook de vraag die je zojuist stelde, is al enkele keren gesteld - in 2009 en 2010. Deze vragen kun je vinden door rechtsboven naast 'Zoeken' enkele zoektermen in te tikken, zoals: stieren rood.

Antwoorden (3)

De stier komt niet op de kleur van het doek af. Hij weet niet eens dat de doek rood is! Stieren zijn namelijk kleurenblind. Toch zal de stier wel achter het doek aangaan, omdat hij reageerd op alles wat er om hem heen beweegt. Zo wil de stier zich verdedigen tegen zijn aanvallers. De stier ziet de doek namelijk als vijand!
een jaar geleden
Stieren worden niet speciaal agressief van rood. Ze reageren op een bewegende lap.
tinus1969
een jaar geleden
Dat is niet waar! Stieren worden helemaal niet boos van de kleur rood. In bijvoorbeeld in een stierengevecht worden de vechtstieren eerst 'bewerkt' met speren zodat ze al boos zijn. Dus iemand hoeft alleen maar even met een rood doekje te wapperen en de stier ziet diegene als zijn vijand. Dus stieren worden niet boos door de kleur rood.
een jaar geleden