Waarom is het biologisch zo bepaald dat mannen wel hun hele leven kinderen kunnen maken?

Ik hoor hierover verschillende verhalen . De een zegt dat ze dat hun hele leven kunnen , en weer anderen zijn het daar niet mee eens en zeggen dat ze dat maar tot hun plusminus 70e leeftijd kunnen ? Dat het op gegeven moment niet meer vruchtbaar is zeg maar . Maar wat is nou waar binnen deze biologie ? En ik vraag mij af waarom dat zo is dit fijt dat mannen het (bijna) hun hele leven . Ik wil hierop geen antwoord zoals omdat vrouwen gegeven moment in de overgang komen , maar waarom dat bij mannen los van dit fijt evt zo bepaald is . Mij lijkt het logischer namelijk het tweede dat ze het maar tot bejaarde leeftijd kunnen .

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is biologisch normaal of je hele leven kinderen te kunnen krijgen - bij de meeste diersoorten zijn mannen en vrouwen hun hele leven vruchtbaar - hoogstens op hogere leeftijd wat minder dan eerst. Mensenvrouwen zijn een opvallende uitzondering; alleen mensenvrouwen komen in de overgang en leven nog circa 20-30 jaar onvruchtbaar verder. De verklaring hiervoor is waarschijnlijk dat mensenkinderen lang nodig hebben om volwassen te worden; kinderen die worden geboren terwijl de moeder nog maar een paar te leven heeft, overleven niet. De tijd en energie kan de moeder beter besteden aan de al geboren kinderen.

Toegevoegd op 21 January 2022 19:24: bron
Bronnen:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Why_Is_Sex_Fun%3F

Het is biologisch veel zwaarder om een kind te baren dan het produceren van wat sperma. De 'investering' die de eerste evolutie voor de man in deze moest doen is dus veel kleiner waardoor deze eigenschap zich over de hele bevolking verspreid heeft. . Ow... Een gekke typo ..... :-( Bij "...die de eerste evolutie.. " staat het woordje ”eerste" teveel.

Toegevoegd op 21 January 2022 19:21: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100