Wat gebeurt er met de zuurtegraad van het bloed bij iemand die cholesterol heeft?

De vraag is vooral of de zuurtegraad gelijk blijft, verhoogt of verlaagt.
Een leuke extra zou zijn moest iemand concrete (richt)waarden weten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft cholesterol!

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je bedoeld wat er gebeurd met de zuurgraad van het bloed als iemand een hoog cholesterol gehalte heeft, of als er cholesterol wordt opgenomen in het bloed? Dus puur chemisch?

Cholesterol is niet oplosbaar in water (dus niet in bloed) en kan daarom niet bijdragen tot een hogere of lagere zuurgraaf van het bloed. Het cholesterol wordt getransporteerd in het bloed door middel van lipoproteïnen. Dat zijn eiwitten die zo gebouwd zijn dat aan de buitenkant een wateroplosbare laag zit en aan de binnenkant een vetoplosbare laag (waarin de cholesterol zit).

Biochemisch gezien wordt de zuurgraad van het bloed ook heel nauwkeurig gereguleerd binnen een nauwe grens. De PH waarde ligt tussen de 7,35 en 7,45 (dus iets alkalisch en zeker niet zuur). Als het bloed te alkalisch wordt kan het lichaam door sneller adem te halen zuurstof opnemen (wat het bloed iets zuurder maakt) of door langzamer adem te halen meer zuurstof af te geven. Dit is een hele snelle methode. De wat langzamer methode gaat via de nieren door uitwisseling van ionen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Som, bedankt voor het antwoord. Het maakt veel duidelijk voor mij. Ik kan zien dat ik mijn vraag wat onduidelijk gesteld heb op dit vlak: Uit jouw antwoord kan ik opmaken dat cholesterol niet rechtstreeks kan bijdragen tot de zuurtegraad van het bloed. Wat ik mij afvraag is eerder: is er een relatie tussen cholesterol-zuurtegraad? (niet noodzakelijk in de rechtstreekse zin) Wat ik bedoel met 'niet noodzakelijk in de rechtstreekse zin':
Om een voorbeeld te geven: Een placebo: aangezien het 'niets' is, kan het niet bijdragen tot genezing, maar toch bestaat er een relatie tussen genezing en placebo. Het kan amper in het denken van oorzaak-gevolg beschouwd of begrepen worden, eerder in een 'samenvallend'/indicrect beschouwen kan het begrepen worden. Om een ander voorbeeld te geven: Huidziektes en longliektes: mensen die behandeld worden voor huidziekten, krijgen vaak te maken met longziektes. In termen van oorzaak en gevolg, kan dit niet verklaard worden; voor de geneeskunde staat de huid los van de longen... maar toch komt het vaak 'samenvallend' voor. Ik vraag me af of er een 'verhoogd samenvallen' is voor 'cholesterol' en 'zuurtegraad van het bloed'... dit zou medische statistieken vereisen, één of andere studie of jaren ervaring, waarvan ik niet weet waar ik ze zou moeten gaan zoeken.

Andere antwoorden (1)

Buiten het feit dat een ieder cholesterol heeft, kan het zijn dat door stress, familiair bepaald, te veel drinken en verkeerde eetgewoontes zowel het vetgehalte, als de zuurtegraad in het bloed verder verhoogd wordt. De laatste is gif voor de aderen en tast deze aan. Door goede voeding tot ons te nemen, en leren te 'ontploeteren' zien we de zuurtegraad nl. weer zijn normale waarde aannemen.

Wordt de roep tot inname van goede voeding en een minder 'stressige' situatie in de wind geslagen dan komt het zelfhelend mechanisme van ons lijf in actie en verhoogt de cholesterol toename in het bloed, ook wel het 'slechte' cholesterol genoemd [LDL] om de schade van onze aderen tot een minimum te beperken.

Voor sommige mensgroepen, bijvoorbeeld hartpatienten, is een (relatief) hoge waarde van cholesterol gevaarlijk. Er is nl. vaak al sprake van bloedvatvernauwingen en meer cholesterol is dan levensgevaarlijk.
Medicijnen kunnen ervoor zorgen dat deze 'aanmaak' van slechte cholesterol wordt verminderd. Begrijpelijk ook dat je dan ook je eetpatroon dient te wijzigen.

Richtwaarden voor het toe- en afnemen van de zuurtegraad is niet te geven. Deze zijn per individu anders, mede door de verschillende leefpatronen en achtergronden.