Waarom moet je niesen als je in een lamp kijkt?

Iedereen kent het wel; je moet niesen maar het lukt niet. Als je in een lamp of de zon kijkt wil het wel. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Dit is eigenlijk een combinatie van twee reflexen. Als je niest sluit je altijd je ogen. De druk achter je ogen zou anders op zo'n moment te groot worden. De oogleden voorkomen dat je ogen te ver naar buiten zouden worden gedrukt. Maar ook als je in fel licht kijkt sluit je in een reflex je ogen, om verblinding te voorkomen.
Als je, op het moment dat een nies er zit aan te komen in de zon of een felle lamp kijkt, sluit je in reflex je ogen. Op dat moment wordt ook de andere actie geactiveerd die bij het sluiten van de ogen hoort: de niesreflex.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door wetenschappers wordt dit verklaard door een storing in het zenuwstelsel, een verkeerde verbinding. Zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het schijnt dat 1 op de 4 of 5 mensen daar maar last van heeft
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heeft weinig met licht te maken.
zodra iemand naar boven kijkt schijn je klieren onder je ogen naar je neus te stimuleren waardoor je moet niezen als er een kriebel in de weg zit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doordat je weet dat je naar de lamp of richting zon gaat kijk moet je je ogen open houden (zo doe ik het) en daarom vermoed ik dat het die kriebel is in combinatie met het snel verkleinen van de pupillen.