Hoeveel mensen in de wereld hebben van nature twee verschillend gekleurde ogen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Het beste antwoord

het heet heterochromia iridis, en komt bij 4 op de 1.000.000 mensen voor.
Bronnen:
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eigenlijk best nog veel.Het is ongeveer 8% van de wereldbevolking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De erfelijke variant wordt benoemd in antwoord 2
Meestal echter is er sprake geweest van een beschadiging van de iris van een oog, door letsel of ontsteking ed. , die dan blijvend kan verkleuren.
Je hebt dan twee verschillende kleuren irissen.
Hoe vaak dit voorkomt is dan dus sterk afhankelijk van de lokale omstandigheden.
Het eerste antwoord die 8% noemt is in ieder geval voor Nederland veel te hoog.
In absolute zin zijn geen twee ogen gelijk, dat men duidelijk kleurverschil ziet tussen de ogen is in Nederland betrekkelijk zeldzaam.
Het getal in antwoord twee is veel te laag, maar daar wordt het bovenbeschrevene als oorzaak niet in meegenomen, alhoewel je "van nature" met een trauma als oorzaak niet kunt spreken.
Kortom, de meeste mensen met verschillende kleur ogen hebben die NIET van nature, van nature komt heet zeer zelden voor.

Toegevoegd na 5 minuten:
Mic Jagger heeft aan een vechtpartij de twee verschillend
gekleurde ogen overgehouden.
Omar Shariff schijnt wel van nature verschillend gekleurde ogen te hebben.