waarom schelden we?

Bij mij floepen er soms wel een aantal woorden uit. Hoe komt het dat we schelden? En welke ¿zenuwen? beheersen dat?
Ik heb zenuwen even ¿? gezet. Ik weet namelijk niet of het wel de zenuwen zijn die dat doen! :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
10.1K

Het beste antwoord

Mensen willen hun pijn, verdriet, frustratie uiten. Eigenlijk is het een uiting van onmacht die sommige mensen benadrukken en versterken door een potje te gaan schelden. In je lichaam bouwt zich een spanning op en die moet eruit. Het geeft een soort van opluchting, de druk is van de ketel, het lucht op en vermindert de stress. En vaak hoe hartgrondiger, hoe meer men het gevoel krijgt de druk kwijt te raken.

Schelden uit woede is een emotie, dan heb je jezelf vocabulair gezien sowieso moeilijker onder controle lijkt me. Het is m.i. een gewoonte die mensen zichzelf aanleren en in stand houden. Je kunt tal van andere dingen doen om je frustratie te uiten en de spanning kwijt te raken.

Iedere cultuur heeft zijn eigen manier van schelden. Een Rus roept "Yob Tvoyu Mat!" (n**k je moeder), een Engelsman roept "Fuck" of "Goddamned", een Braziliaan "Vai To Ma No Medio Do Cu" (krijg een l*l in je r**t), een Duitser vergelijkt je met een anus ("Arschloch") en een Spanjaard beweert dat je moeder in de prostitutie werkt ("Hijo da Puta" of "Tu Puta Madre"). Zo heeft iedere cultuur zijn eigen manier van schelden. Wij Nederlanders zijn uniek, want waar in de meeste culturen wordt gescholden met seksueel getinte opmerkingen gebruiken wij vooral goddelijke interventie en ziektes om onze woede te uiten. "Gvd" is ook een interessante. Waar de meeste culturen 'het' of 'een ander' verdommen, verdommen wij onszelf.

'Als we klagen, schelden of mopperen plaatsen we onbewust een bestelling - een commando in onze hersenen - van het oproepen van nog meer negatieve herinneringen en ervaringen. Op deze manier wordt onze bestaande gedachte versterkt; we komen in een negatieve spiraal terecht. We zijn in zo'n situatie vergeten hoe we deze negatieve spiraal kunnen doorbreken'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Schelden is meestal een teken van onmacht. Omdat je op dat moment niet bij machte bent om met normale argumenten te discussieren of praten, ga je schelden en schreeuwen (die twee gaan meestal samen). Is dus een teken van zwakte. Waar iedereen mi wel eens last van heeft, want niets menselijks is ons vreemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even buiten de context van een discussie (die is al beantwoord), kan schelden (of het algemeen rondslingeren van krachttermen) een kalmerende werking hebben, omdat je je negatieve gevoelens een gekanaliseerde uitweg geeft uit je systeem. Als iets een paar keer niet lukt, en je begint gefrustreerd te raken, kan het dus dat je hier bij gaat schelden om weer wat tot rust te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schelden is het uiten van je woede en het tonen van je onmacht. Als je het doet naar een ander is het dus een zwakte bod. Je laat zien dat je niet tegen die ander bent opgewassen. Schelden is ook aangeleerd gedrag en je kunt het dus ook afleren.
Als je scheld op een ding of een situatie kan het ook opluchten, maar dan kan je ook een terminologie gebruiken die voor toehoorders minder kwetsend is.
Voor situaties waar je langer mee zit kun je ook en waarschijnlijk beter afreageren door hard te gaan lopen of op een gitaar te rammen of iets dergelijks.

Toegevoegd na 5 minuten:
Van zenuwen is er geen sprake, wel van frustratie. En je kunt je natuurlijk afvragen of je je daar wel zo gemakkelijk door op sleeptouw laat nemen of dat je een betere, produktievere oplossing gaat zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik g*dvrrrrd*mme de godganse dag vanalles op m'n tenen laat vallen.