Bruin toch niet altijd zo dominant?

Mijn vader heeft bruine ogen, en mijn moeder grijs-blauwe. How the hell heb ik super licht blauwe ogen?

de moeder van mijn vader heeft dat ook, (maar haar zoon, mijn vader) heeft dus bruine ogen. Ik dacht dat bruin een dominante kleur was?

Weet jij het antwoord?

/2500

Twee genen coderen in je DNA voor dit soort eigenschappen. Je krijgt de ene van je vader, de andere van je moeder. Als je vader een dominant-bruin gen heeft meegekregen (van zijn vader bijvoorbeeld) maar ook een recessief-blauw gen* (van zijn moeder), en je moeder heeft blauwe ogen... Dan kun jij van je vader zijn recessief-blauwe gen en van je moeder een blauw gen hebben geërfd en heb jij ook blauwe ogen. De kans op bruine ogen is bij jouw ouders alleen groter (75%) *) Uiteraard zijn de genen zelf niet bruin of blauw, maar je snapt wel wat ik bedoel ;)

Er is een manier om schematisch te laten zien welke combinaties van kopieën van kleurbepalende chromosomen kinderen van ouders kunnen erven: de Punnett Square. In de linker kolom staan de kopieën die de ene ouder kan doorgeven aan zijn kinderen. In de bovenste rij staan de kopieën die de andere ouder kan doorgeven. In het rooster staan de kopieën die kinderen van beide ouders erven. Omdat er veel combinaties mogelijk zijn, werken we één voorbeeld uit. We stellen ons een ouderpaar voor die de volgende kopieën van het 'bruin of blauw' type gen hebben: bruin en blauw. Van het 'groen of blauw' type gen hebben de ouders de volgende kopieën: groen en blauw. De ouders hebben dus bruin en blauw en groen en blauw. Dit betekent dat de ouders bruine ogen hebben, want de bruine kopie van het gen is dominant over de andere kopieën. Uit het schema kan worden berekend dat elk kind van deze ouders een kans heeft van: # 12/16 is 75% op bruine ogen (minimaal één bruine kopie) # 3/16 is ongeveer 20% op groene ogen (geen bruine kopieën en minimaal één groene kopie) # 1/16 is ongeveer 5% op blauwe ogen (alleen blauwe kopieën) Dit is dus per ouderpaar steeds verschillend, kortom een zeer complexe materie die hier nu eenvoudig mbv slechts twee genen is weergegeven, maar waar in werkelijkheid nog veel meer genen invloed op hebben. Duidelijk is in ieder geval wel dat slechts 8% van de wereldbevolking beschikt over blauwe ogen, nog een paar procent andere kleurtjes en het overgrote gedelte bruin.

Twee genen coderen in je DNA voor dit soort eigenschappen. Je krijgt de ene van je vader, de andere van je moeder. Je vader heeft blijkbaar een dominant-bruin gen meegekregen (van zijn vader) maar ook een recessief-blauw gen* (van zijn moeder), en je moeder heeft blauwe ogen. Jij hebt van je vader zijn recessief-blauwe gen en van je moeder een blauw gen geërfd daardoor heb jij je blauwe ogen. De kans op bruine ogen is bij jouw ouders alleen groter (75%) *) Uiteraard zijn de genen zelf niet bruin of blauw, maar je snapt wel wat ik bedoel ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100