Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er onderzoek naar de teenlengte van de mens onderling?

Er wordt veel geschreven over de lengte van onze tenen.
Dit gaat allemaal over het verschil in lengte van de tenen van één voet. Ofwel per mens.

Maar ik vind het bijzonder dat er onderling zoveel verschil is.
De tenen van mijn man zijn zeker twee keer zo lang als mijn stompjes.
Mijn dochter heeft weer die lange tenen van haar vader. Zal dus wel erfelijk zijn.

Vingers hebben niet zo’n enorm lengteverschil tussen de mens onderling.
Waardoor is dat wel bij tenen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Er bestaat wel onderzoek, met als conclusie dat de teenlengte genetisch bepaald is.
Onderlinge verhoudingen: sommige mensen hebben een langere grote teen, terwijl anderen langere tweede tenen hebben. De verhouding tussen de teenlengte kan worden beïnvloed door de hoeveelheid testosteron en oestrogeen die tijdens de vroege zwangerschap in de baarmoeder aanwezig zijn.
Ook is er geen bewijs dat afkomst de vorm van je voet bepaalt. Menselijke voeten zijn zeer individueel. Je rechtervoet en je linkervoet zijn niet eens identiek. De hellingshoek van je teen of de lengte van je tweede teen onthult noch je afkomst, noch persoonlijkheidskenmerken. Dit werd onderzocht door vooroudertests van 26 miljoen Amerikanen:
https://www.healthline.com/health/types-of-feet
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Juist die eerste zin gaat het om.
Ik ben zo benieuwd of de mens met de korte tenen, of juist de lange, ergens anders van af stamt……
Juist omdat het verschil tussen mensen zo extreem kan zijn. Bij vingers niet!
SimonV
2 jaar geleden
Het hebben van korte of lange tenen lijkt puur toeval te zijn, ik heb geen onderzoek gevonden dat verband legt met bepaalde voorouders.
Er werd lang geloofd dat bepaalde kenmerken van het menselijk lichaam informatie over ons erfgoed zouden kunnen onthullen, en de vorm van de voet zou er een kunnen zijn. Wetenschappers hebben echter de neiging zich te concentreren op onderzoek met meer praktische toepassingen, en er is geen bewijs van een link van voetvorm en afkomst.
https://voetenbeweging.nl/welk-voettype-heb-ik/
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Wellicht bestaat het ‘bewijs/onderzoek’ ook niet.
Omdat het mij zo verbaasd binnen mijn gezin, en ik er geregeld over denk, kwam deze vraag….
Maar niet elke vraag is te beantwoorden. Helaas.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding