Via mijn oorkoortsthermometer krijg ik links een lagere waarde dan rechts. Hoe kan dat?

Bijv. In rechteroor 37.7 graden en in linkeroor 37,2 graden. Soms nog wel een groter verschil.

2 jaar geleden
in: Biologie
11.4K

Antwoorden (2)

De verschillende meetresultaten kunnen ontstaan door de volgende factoren:

De thermometer heeft niet dezelfde temperatuur als de ruimte waar u de meting doet, in bijvoorbeeld een veel warmere of koudere ruimte.
De thermometer wordt op een verschillende diepte en/of hoek in de gehoorgang ingebracht.
De gehoorgang is niet vrij van oorsmeer.
Het oor is bedekt geweest, de persoon heeft op het oor gelegen, heeft een oordopje of gehoorapparaat in de gehoorgang, is van tevoren in bad/in de douche of in extreme kou of warmte geweest.
De infraroodsensor is voor gebruik niet schoongemaakt.
U hebt het apparaat te lang in uw hand gehouden. Plaats het apparaat op de tafel in de ruimte waarin de meting plaatsvindt en laat het apparaat afkoelen.
fremar
2 jaar geleden
Dit is een bekend verschijnsel. Braun over zijn Thermoscan thermometer: het natuurlijke fysiologische verschil kan 0,2 °C zijn.
De temperatuur kan ook enigszins variëren vanwege de aanwezige hoeveelheid vuil of oorsmeer. Aangeraden wordt voor temperatuurvergelijkingen steeds het rechter- óf linkeroor te meten.
SimonV