Hoe vliegt een hommel?

Ik heb ooit gehoord dat de vleugels van een hommel te klein zijn om de hommel zelf te kunnen dragen. Hoe doet een hommel dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
9.7K

Het beste antwoord

Een hommel heeft een groot lichaam maar relatief kleine vleugeltjes. Met de wetten van de aerodynamica kon men lange tijd niet verklaren dat een hommel kan vliegen. Na onderzoek bleek dat hommels een trucje hebben uitgevonden waardoor ze toch kunnen opstijgen. Door de op- en neergaande beweging van de vleugels ontstaan luchtwervelingen die zorgen voor een opwaartse kracht waardoor de hommel, hoewel hij eigenlijk te zwaar is, toch kan vliegen. Hommels halen dus extra energie uit de manier waarop de vleugels bewegen, en dit fenomeen wordt in de aerodynamica diepgaand bestudeerd om er voordeel uit te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat cool :D

Andere antwoorden (1)

De hommel heeft een vleugeloppervlakte van 0,7 cm2 en weegt 1,2 gram. Volgens de wetten van de aërodynamica is het dus onmogelijk dat een hommel met deze verhoudingen zou kunnen vliegen. Inderdaad was het de wetenschappers tot voor kort een raadsel dat insecten überhaupt konden vliegen. Dr. Charles Ellington, wetenschapper aan de universiteit van Cambridge, heeft het raadsel opgelost. Vleugels van insecten zijn niet zo stijf als vleugels van vliegtuigen maar gaan op en neer. Daardoor ontstaat een opwaartse kracht op een hele andere manier als bij een vliegtuig. Bij vliegtuigen ontstaat bij de vleugels een wervelwind die naar achteren wegstroomt. Ook de vleugels van insecten veroorzaken een kleine luchtwervel. Omdat de insectenvleugel naar beneden beweegt (en wel aan de punt van de vleugel sneller als bij de romp) ontstaat aan de punt van de vleugel een onderdruk. Deze onderdruk trekt de luchtwervel over de vleugel, zodat deze over de gehele lengte van de vleugel gaat en niet zo als bij een stijve vleugel van een vliegtuig gelijk naar achteren wegtrekt. Deze luchtwervel verschaft de insectenvleugel gelijkertijd, iets waar niet aangedacht was, een opwaartse kracht. Dat is dus de truc dat hommels kunnen vliegen.