Kan een "Nederlandse" mug ziektes overdragen?

Ik heb een hele nacht wakker gelegen met dit idee, misschien heeft iemand een uitleg/verklaring waarom dit wel of niet zou kunnen.
Stel, een HIV positief persoon wordt gestoken door een mug, deze mug vliegt vervolgens naar jou huis en steekt jou, is er dan een (minieme) kans op besmetting?
Wat als deze zelfde mug bij jou binnen komt, je hebt een wondje aan je hand en slaat m dood waardoor het opgezogen bloed vrijkomt.
Ik gebruik nu HIV als voorbeeld, maar andere besmettelijke ziektes gelden hierbij ook, een malaria mug kan ook ziektes overdragen, dus waarom zou onze mug dit niet kunnen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is hier al eens gesteld.
Zoek maar bij gerelateerde vragen.
Ik weet nog wel dat het niet mogelijk is!
Gelukkig..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zag m staan bij eerder gestelde vragen maar de betreffende pagina is verwijderd.
Die vraag was of de mug ziektes mee draagt.......mijn vraag is of het mogelijk zou zijn dat de mug ze overdraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh,is hij verwijderd?
Maar ik weet nog dat ziektes overdragen niet mogelijk is.
De hoeveel bloed die een mug in zich heeft,is te weinig om een mens mee te besmetten.
Het was,hoe dan ook, theoretisch gezien niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof je meteen maar ik wil graag weten hoe het precies zit. (niet om je af te kraken hoor)
Harde feiten waarom het niet mogelijk is, ik hoop dat er iemand is die toen ook al geantwoord heeft en het nogmaals wil vertellen..............
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,er zijn zeker harde feiten,zoals jij dat noemt.
Je zal nog ff moeten afwachten dan of verder moeten zoeken.
Ik zeg hier wat ik er nog van weet.
Het is in ieder geval echt niet mogelijk, het fijne weet ik er niet meer van.^^
Het is dus wel onderzocht en de uitkomst is bekend.
Maar dit is ook niet het beste tijdstip voor veel antwoorden.
Ga je nu weer een slapeloze nacht krijgen hierdoor??haha!
Ik heb vorige week een slapeloze nacht gehad doordat die krengen maar bleven zoemen.
De volgende dag had ik wel 20 muggenbeten!
Dan wil ik zeker niet geloven dat ze akelige ziektes overbrengen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, nee geen tijdstip voor veel antwoorden maar de vraag staat nog open, misschien logt er nog iemand in die ook wakker ligt van het gezoem haha.
Als wel blijkt dat het kan dan zal ik ook zeker in mijn hele huis alle kieren en naden dicht plakken met ducktape voor het slapen gaan.
Maar zal er vannacht nog niet van wakker liggen, ik ga zo lekker mijn bedje opzoeken en hoop op niet al te veel muggen! Welterusten alvast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,jij ook welterusten.
Ik wordt ook al moe.
Ik slaap al bijna....zzZzzzz ~_~

Het beste antwoord

De monddelen van muggen lijken niet op een injectiespuit met slechts één opening waardoor bloed gereïnjecteerd zou kunnen worden.
In plaats daarvan zuigen muggen bloed op via één kanaal terwijl ze speeksel afgeven via een ander kanaal.

Thomas Damasso, hiv-specialist bij het District Health Management Team in Mongu (Zambia),verklaart hierover,dat het bloed in het spijsverteringsstelsel van de mug wordt afgebroken, waarbij het virus vernietigd wordt.
Hiv wordt niet in de uitwerpselen van insecten aangetroffen. En anders dan bij malariaparasieten komt hiv niet in de speekselklieren van de mug terecht.

Om hiv te krijgen moet iemand aan een groot aantal besmettelijke deeltjes blootgesteld zijn. Wordt de maaltijd van een mug onderbroken en vliegt ze direct naar een ander slachtoffer, dan zou de hoeveelheid bloed die eventueel op haar monddelen achterblijft, te klein zijn om van betekenis te zijn. Volgens deskundigen zou zelfs het doodslaan van een mug vol hiv-positief bloed boven een open wond geen hiv-besmetting teweegbrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed uitgelegd zeg, plus!

Andere antwoorden (3)

In Nederland zijn nog nooit muggen met ziekteverwekkende virussen of parasieten aangetroffen. (zie de bron)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met mijn vraag bedoel ik niet dat muggen virussen etc. mee dragen. ik vraag me af of ze ze kunnen over dragen.
Als ik namelijk in contact kom met HIV besmet bloed moet ik me laten testen.
Wat als die mug die ik dood geslagen heb met de blote hand, waar een wond op zit, net van een met HIV besmet persoon heeft gesnoept?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om ze over te dragen op iemand anders (bv jou) moeten ze ze eerst met zich mee dragen he... Nee dus ;-)
Hiv is ook een virus namelijk, dus het antwoord is al gegeven.
Dit was tot 1955 wel zo:
’S ANDERENDAAGSE KOORTS
Tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw kwam er in Nederland een malariavariant voor die met name in de Zaanstreek maar ook de Biesbosch wel tot ziekteverschijnselen leidde. Een van de symptomen was hoge koorts die om de dag optrad. Vandaar dat de ziekte lokaal de ’s anderendaagse koorts werd genoemd. De parasiet is in Nederland voor het laatst in 1955 aangetoond en in 1970 heeft de Wereld Gezondheids Organisatie Nederland tot malariavrij land verklaard.

Hoe het kan dat het toen wek en nu niet meer voorkomt, weet ik niet, iemand anders misschien?

Toegevoegd na 8 uur:
Op dezelfde site staat ook nog dat Nederlandse malariamuggen, 2 soorten, de tropische malaria niet over kunnen brengen. Wat de vraag oproept of er een Nederlandse malaria-variant is.

"De ziekte Malaria wordt veroorzaakt door een parasiet in het bloed van een patiënt. Deze parasiet wordt op de mens overgebracht door de malariamuggen. Door zich te voeden met het bloed van een geïnfecteerd persoon kan een mug de parasiet overbrengen op andere mensen. In Nederland zijn honderden soorten muggen waarvan er twee soorten tot de malariamuggen behoren. De Nederlandse malariamuggen zijn ongevoelig voor de parasiet en kunnen malaria tropica niet overbrengen. De muggen die dat wel kunnen, voelen zich niet thuis in de koude omgeving van Noord-Holland. Daarom hoeft niemand zich zorgen te maken over het uitbreken van een malaria-epidemie."

Toegevoegd na 8 uur:
Op dezelfde site staat ook nog dat Nederlandse malariamuggen, 2 soorten, de tropische malaria niet over kunnen brengen. Wat de vraag oproept of er een Nederlandse malaria-variant is.

"De ziekte Malaria wordt veroorzaakt door een parasiet in het bloed van een patiënt. Deze parasiet wordt op de mens overgebracht door de malariamuggen. Door zich te voeden met het bloed van een geïnfecteerd persoon kan een mug de parasiet overbrengen op andere mensen. In Nederland zijn honderden soorten muggen waarvan er twee soorten tot de malariamuggen behoren. De Nederlandse malariamuggen zijn ongevoelig voor de parasiet en kunnen malaria tropica niet overbrengen. De muggen die dat wel kunnen, voelen zich niet thuis in de koude omgeving van Noord-Holland. Daarom hoeft niemand zich zorgen te maken over het uitbreken van een malaria-epidemie."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is toen niet het ijsselmeer afgesloten, waardoor dat water zoet werd, en dat type mug uitstierf hier?
Dat is namelijk ook één van de redenen dat ze de originele vissoorten uit het Ijsselmeer niet terug willen halen, daar zou het water weer zout voor moeten zijn, en dan komt die mug en zijn gezellige malaria-achtige ziekte waarschijnlijk weer terug.
Tenminste, dat dacht ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt wel heel erg logisch, zal vast de reden zijn! Jammer dat je reacties niet kunt plussen:-)
Wat malariamug betreft: zie uitbreiding antwoord
Het antwoord is eigenlijk ja. (onderaan de tekst, maar dan op dieren.)

Dit is wat ik voor je heb gevonden:

Steekmuggen of muskieten zijn de bekendste muggen en zijn in beginsel onschuldige insecten die leven van nectar. Toch staan ze voor de mens bekend als vervelende vampiristische wezens omdat ze onder andere menselijk bloed zuigen, althans de vrouwtjes tijdens de aanmaak van de eitjes. Bij de mens resulteert dat meestal in een rode jeukende bult, maar bijtende muggen kunnen ook veel schade aanrichten vanwege ziekten die ze kunnen verspreiden, zoals de beruchte West-Nijlziekte. In tropische gebieden verspreiden muggen op grote schaal vaak dodelijke ziekten (onder andere malaria), waaraan jaarlijks miljoenen mensen sterven. Ook op dieren kunnen muggen verschillende ziektes overbrengen. Vogel- en veehouders kunnen hierdoor enorme economische schade lijden. Muggen kunnen bijvoorbeeld ook verantwoordelijk zijn voor grote uitbraken van veeziekten, zoals blauwtong.

Ondanks lokale geruchten en de bloedzuigende leefgewoonten kan geen enkele soort mug HIV verspreiden.