Hoe gebruik je de middenrif zo effectief mogelijk, zijn er speciale oefeningen of klanken die je op kan zeggen om de middenrif te trainen?

Lijkt me wel handig om te zingen zonder meteen buiten adem te raken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Ik denk dat je daarvoor het beste bij je / een zangpedagoog terecht kan, want niet alleen is het heel erg moeilijk om de juiste oefeningen uit te schrijven zonder ze voor te doen, het risico is ook nog eens dat je het verkeerd aanleert. In elk geval zijn alle oefeningen waarbij je je buikspieren en middenrif flink aanspant goed. Bijvoorbeeld door de lucht op verschillende toonhoogten door je lippen te blazen (met ontspannen lippen ; een erg lastige oefening om je lachen bij in te houden, vooral met een groep of voor de spiegel.)
Let ook vooral op je ademhaling, ook in rust. Je moet echt een buikademhaling aanleren, want de ademsteun komt uit je (onder)buik. Ook voorlezen - als je even geen tijd of gelegenheid hebt om te zingen - is een heel goede oefening.

Als je trouwens buiten adem raakt van zingen, is sowieso vermoedelijk je ademsteun niet goed. Probeer vooral ook eens te zingen terwijl je loopt of fietst, of plat op je rug of buik. Ja, erg grappig, ik weet het, maar dan kun je je niet zo op je stem concentreren en zing je vaak verrassend veel beter. Eigenlijk moet het verschil tussen zingen en praten zo klein mogelijk zijn.

Verder is het zoals met alles : oefening baart kunst. Maar als je het idee hebt dat je verkeerd oefent, doe je meer kwaad dan goed voor je stembanden. In dat geval is het altijd een goed idee er een paar zanglessen tegenaan te gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In de bijgevoegde link vind je wat beknopte informatie. Ik zou je echter willen aanraden om, als je dit echt goed wilt leren, om dan zangles te nemen want het is heel moeilijk om jezelf aan te leren. Eneeeeh, ook een goede conditie helpt je om niet buiten adem te raken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het trainen van de diepe adem doe je -zo heb ik het geleerd- door op je rug te gaan liggen. Een blikje op je buik, en concentreren op het met je buik op en neer laten gaan van het blijke bij het ademen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is heel eenvoudig denk ik; zing 'vanuit je buik', niet vanuit je middenrif. Ik kreeg op zangles de oefening om toonladders (solfege) te zingen met één hand op de (onder)buik.
En of dat het werkt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem zangles. Als je een goede docent hebt, begint hij/zij eerst met je ademhaling. En dat heeft alles te maken met het goed gebruiken van je middenrif, bekken en buikspieren.
Ook een goede dirigent van een bovengemiddeld zangkoor kan je deze technieken bijbrengen.