Wat is koningswater?

Ik las ergens dat goud niet tegen koningswater kan: bedoeld men hiermee dat goud oplost in koningswater zoals goud oplost in kwik. Wat is koningswater, en waaruit bestaat het? is het iets chemisch of bestaat het in de natuur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.9K

Het beste antwoord

Koningswater (of aqua regia) is de triviale naam voor het 3:1-mengsel van geconcentreerd zoutzuur en geconcentreerd salpeterzuur. Het wordt zo genoemd omdat goud, "de koning der metalen", erin oplost.

Het mengsel heeft bijzondere eigenschappen doordat er een bijzonder reactief molecuul gevormd wordt, namelijk nitrosylchloride NOCl :

3 HCl (g) + HNO3 (s) → NOCl (aq) + Cl2 (aq) + 2 H2O (l)
Hierdoor is koningswater in staat om veel edele metalen, zoals goud en platina, te oxideren en in oplossing te doen gaan. Met goud ontstaat dan het tetrachloroauraat ion AuCl4-.

In de link staat nog meer over de werking
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb wiki bekeken, maar mijn scheikundepeil is van dien aard dat ik deze formules en afkortingen niet ken. Heb alleen lagere school en lts gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ken wel zoutzuur en salpeterzuur, wordt in de landbouw als meststof gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koningswater is iets dat je niet in de natuur terugvindt. Het wordt door mensen handen gemaakt en wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het vergulden van sieraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zo reactif als de pieten, dus pas op. Het wordt NIET in landbouw gebruik, wel de zouten ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor de uileg, zal het nooit vergeten.

Andere antwoorden (1)

koningswater
` ko - nings - wa - ter het -woord mengsel van zoutzuur en salpeterzuur, waarin goud oplost

Het bestaat dus uit zoutzuur en salpeterzuur.
Misschien leuk om een keer iemand cadeau te doen en te zeggen dat je vieze gouden dingen er goed mee kan schoonmaken?
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschuwing: gevaarlijke dwaas aanwezig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets uit het woordenboek halen en dan nog verkeerd opschrijven. Koningswater bestaat niet uit zoutzuur en salpeterzuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar bestaat het dan wel uit volgens jou ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets mengt "verdwijnt" de stof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@hersencel: wanneer je iets mengt "verdwijnt" de stof niet. Alleen wanneer de bijelkaar gevoegde stoffen met elkaar reageren verdwijnen ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@roqui, precies, en zo is het!