Een hond knaagt op zijn poot; er zit bloed aan - wat zou er kunnen zijn?

Muggenbult misschien?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het lijkt mij een binnengedrongen vreemd voorwerp als een (metaa) splinter, scherp steentje of mogelijk zelfs een windbukskogeltje of glas. Je hond zal pogen dit eruit te halen. Bij teken en muggenbulten vertonen ze dit gedrag doorgaans niet, ook niet bij een allergische reactie. Volgens mij zit er dus IN de wond iets wat je hond er _instinctmatig- uit probeert te halen. Helaas wordt er vrij veel op dieren geschoten, sommige windbuksen zijn sterk genoeg om het kogeltje door de huid heen te schieten. Bij onze pony heb ik dat al een aantal malen geconstateerd en de kogeltjes eruit gehaald. Dat kan ook maar beter, lood is giftig. Kijk je hond maar eens goed na, als je dat op een geruststellende vriendelijke wijze doet laat een hond zich door zijn baas vaak goed verzorgen , ook als de ingreep op zich pijnlijk is. Wel werk van maken, desinfectie met betadine of waterstofperoxide 3% werkt prima. Is er een gat (gang in het weefsel , voel dan met een gedesinfecteerde pincet of je op iets hards stuit en probeer dat te pakken te krijgen. Je handigheid bepaalt of daar wel of geen dierenarts voor nodig is. Werk wel met gedesinfecteerd materiaal, dit kan met spiritus heel goed, zorg echter dat er geen spiritus in de wond komt, want dat gaat je hond niet leuk vinden. Succes!

Muggenbult lijkt mij niet, met al dat haar. Het kan een allergie zijn en door de jeuk knagen ze er aan. Het kan ook stress zijn. Hou het in de gaten en als hij door blijft gaan, direct naar de dierenarts.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100