Een hond knaagt op zijn poot; er zit bloed aan - wat zou er kunnen zijn?

Muggenbult misschien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.4K

Het beste antwoord

Het lijkt mij een binnengedrongen vreemd voorwerp als een (metaa) splinter, scherp steentje of mogelijk zelfs een windbukskogeltje of glas.
Je hond zal pogen dit eruit te halen.
Bij teken en muggenbulten vertonen ze dit gedrag doorgaans niet, ook niet bij een allergische reactie.
Volgens mij zit er dus IN de wond iets wat je hond er _instinctmatig- uit probeert te halen.
Helaas wordt er vrij veel op dieren geschoten, sommige windbuksen zijn sterk genoeg om het kogeltje door de huid heen te schieten.
Bij onze pony heb ik dat al een aantal malen geconstateerd en de kogeltjes eruit gehaald.
Dat kan ook maar beter, lood is giftig.
Kijk je hond maar eens goed na, als je dat op een geruststellende vriendelijke wijze doet laat een hond zich door zijn baas vaak goed verzorgen , ook als de ingreep op zich pijnlijk is.
Wel werk van maken, desinfectie met betadine of waterstofperoxide 3% werkt prima.
Is er een gat (gang in het weefsel , voel dan met een gedesinfecteerde pincet of je op iets hards stuit en probeer dat te pakken te krijgen.
Je handigheid bepaalt of daar wel of geen dierenarts voor nodig is.
Werk wel met gedesinfecteerd materiaal, dit kan met spiritus heel goed, zorg echter dat er geen spiritus in de wond komt, want dat gaat je hond niet leuk vinden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

of misschien een teek!
zorg dat de hond niet verder op z'n poot kan knagen want honden veroorzaken zelf heel gauw een infectie aan de poten
je kan ook even bij de dierenarts zo'n kap halen en die een paar dagen om doen en t wondje behandelen met echinaforce zalf van dr vogel dat helpt goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muggenbult lijkt mij niet, met al dat haar.

Het kan een allergie zijn en door de jeuk knagen ze er aan. Het kan ook stress zijn. Hou het in de gaten en als hij door blijft gaan, direct naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak zijn het vlooien.Daar zijn een hoop middelen voor.Maar om te beginnen raad ik de vlooienband aan.Als de hond blijft bijten,raad ik de dieren arts aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het overduidelijke symptoom bij allergieën is jeuk en huidontsteking.

Maar verder kunnen ook nog volgende verschijnselen optreden rhinitis (loopneus), conjunctivitis (oogontsteking), zwelling van mond- neus- en keelslijmvlies.

De jeuk komt vooral tot uiting aan de kop (oren: bijv. wrijven, schuren langs de vloer, poten, oksels en liezen (likken en bijten)

Honden kunnen zich likken en bijten, knagen en krabben tot ze zichzelf verminken. Met als gevolg: rode, rauwe kale plekken met vochtige ontstekingen.

Maar omdat de symptomen van allergie gelijklopend zijn aan de symptomen van verschillende andere huidaandoeningen, is onontbeerlijk dat de dierenarts de diagnose van allergie zal vaststellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
teek,vlooien of gewoon huidiritatie een zogeheten hot spot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het lijkt op een schone wond, is de kans vrij groot dat het gewoon een (schaaf-) wondje betreft, die jeukt bij het genezen.
Tweemaal daags inspuiten met Acederm-spray helpt tegen de jeuk en stimuleert de genezing (en werkt ook prima als je zelf ooit een wondje hebt)