Wat zorgt er precies voor dat je wakker wordt na zoveel uren slaap?

Is het een stof dat aangeeft dat het lichaam voldoende is uitgerust? Wat is het proces precies dat je specifiek op die bepaalde tijd wakker wordt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (4)

Het is heus niet zo,dat je wakker wordt na een x aantal uren slaap. Over het algemeen wordt men meerdere keren 's nachts wakker,b.v. voor toiletbezoek,of zomaar. Vooral de wekker is de voornaamste boosdoener,die er voor zorgt,dat je wakker wordt,al ben je ook nog helemaal niet klaar voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wakker wordt en er valt licht op je ogen dan gaat er een signaal naar je het centrum van de hypothalamus, de nucleus suprachiasmaticus, gelegen boven het chiasma opticum. Hiermee wordt een van de twee klokken die je lichaam heeft gereset. Bij normale lichtintensiteit wordt er via deze hersenkern minder melatonine afgegeven en wordt slaap geremd. Vandaar dat ons slaap-waakritme gepaard gaat met een dag-nachtritme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij is het een stof die wekker heet.
of toiletdrang, maar dat is nog halfslapend omdat ik weet dat ik terug mag
13 jaar geleden
Naast het zeer goede antwoord van "pieterveenstra" die de fysiologie van slapen en waken beschrijft, kunne ook andere factoren een rol spelen.

Daarbij hebben de hersenen een verwerking en hersteltijd nodig, die situatie-afhankelijk is.
Soms hebben de hersenen soms meer tijd nodig om bepaalde dingen te verwerken en zie je ook dat mensen (vooral jeugdigen ) met een pittige PTSS "door wekkers heen" slapen en kan je soms zelfs door plasaandrang niet gewekt worden.
Dan beschouwt je lichaam dat het mentaal herstel een hogere prioriteit heeft dan andere dingen en slaap je door, what so ever.
Ook nachtbraken en alcohol(/drugs)gebruik veroorzaken een ontregeling van je normale slaappatroon, wat dus ongunstig is, zeker in examentijd.

Zo moet "het zeilmeisje" zich totaal ander slaapgedrag aanleren voor haar reis en dat is ook een van de onderliggende bezwaren van Jeugdzorg, dit kan op haar leven ook naderhand een ongunstige invloed hebben en jonge mensen hebben goede slap gewoon nodig om gezonde volwassenen te worden.

Onder normale omstandigheden slaap je dus tot je door mn. licht gewekt wordt en/of je mentale systeem klaar is voor de volgende dag.

Ook mensen die helemaal in het donker leven ontwikkelen een normaal slaap/waak gedrag, het is dus niet alleen licht op zich wat voor synchronisatie zorgt.

Enerzijds is dicipline dus goed, in bijzondere omstandigheden echter zul je slaap moeten inhalen.
Je bent er echter bij gebaat je leven /belasting zo in te richten dat je biologische klok en je slaapbehoefte goed op elkaar afgestemd zijn.

Het verstoren van dit gebeuren kan, vooral als je daar langere tijd weinig goede zelfzorg in hanteert -soms lastig te behandelen- slaap/waakstoornissen veroorzaken.

Een goed afgestemde slaap met goede slaaphygiene zorg ervoor dat je gezond en met frisse energie de dag weer aan kunt.

Te lang slapen ontregelt je ook behoorlijk en dient vermeden te worden.
Slapen uit verveling is dus geen goede zaak.