komt een lijk met veel lichaamsvet ook naar boven gedreven?

als je een lijk in het water gooit dan komt deze uiteindelijk weer omhoog doordat bacteriën gas vormen binnen in het lichaam, maar hoe zit het met een lijk dat bijvoorbeeld meer dan 150 kilogram is door vet(of spieren)?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
maar is er dan meer gas nodig om het lichaam omhoog te krijgen? en word het vet of spieren omgezet in gas?
marjolein55
3 jaar geleden
Het gaat niet om de kilo s want ook in dit lichaam zitten gas vormen.

Antwoorden (1)

Beetje lugubere vraag maar als je naar de gegevens kijkt zit het als volgt.
Spieren wegen ongeveer 1060 g per liter en zijn daarmee iets zwaarder dan water.
Vet daarentegen weegt gemiddeld 900 g per liter en is daarmee beduidend lichter dan water.

Dat merk je als je onder water probeert te komen als je nog leeft. Duikers met veel vet moeten een veel grotere loodgordel om dan iemand die is afgetraind en geen gram vet te veel heeft.

Verder: voor gewone mensen is er toch een soort limiet aan de hoeveelheid en gewicht van je spieren, iemand die 150 kg weegt bereikt dit over het algemeen door het hebben van heel veel vet.

Dus om je vraag te beantwoorden: een lijk van 150 kg komt nog veel makkelijker boven drijven dan een "normaal" lijk, beter gezegd, het gaat nooit onder.

Ik durf te stellen dat 150 kg wegen en eigenlijk alleen maar spieren hebben niet kan dus die vraag is niet echt te beantwoorden, maar stel dat het zou kunnen komt ook die wel naar boven want gas heeft een groot drijfvermogen, meer dan die paar kg vet (die maar iets zwaarder dan water zijn en voor zinken zorgen) het tegen kunnen werken.