Hoe kun je meten/testen of stank afneemt en/of vocht onttrekt uit afval door ventileren?

Goedemorgen, ik ben bezig met een onderzoek. De GFT-bak is een bak waar groente, fruit en tuinafval in wordt gedeponeerd. Nu komt het vaak voor dat dit, in combinatie met vocht, het rottingsproces in de bak snel op gang komt en dus gaat stinken. Op internet wordt geadviseerd om de bak te ventileren. Ventileren zorgt er namelijk, volgens bronnen, voor dat het rottingsproces minder snel op gang komt en het vocht kan verdampen. Hierdoor zou ook de stank af kunnen nemen en een ongunstige leefomgeving creëren voor ongedierte. Nu is mijn vraag of dit wetenschappelijk/theoretisch is te onderbouwen. Ik kan namelijk nergens een onderzoek vinden waar dit echt getest is. Sterker nog, sommigen bronnen geven zelfs aan dat ventileren juist niet te adviseren is. Mijn vraag daarom is of iemand hier bronnen van heeft? En zo niet hoe, ventilatie van de bak met als doel tegengaan overlast, mogelijk te berekenen is? Ik heb geen mogelijkheid om dit praktisch (bijvoorbeeld een testruimte waar het constant 20 graden is) te testen. Ik hoor graag de mogelijkheden.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (1)

Eigenlijk vraag je heel veel. Ik zal proberen de belangrijkste punten op een rij te zetten.
Een rottingsproces is een afbraakproces door bacteriën. Dit kan gebeuren anaeroob (met gebrek aan zuurstof of frisse lucht) en aeroob (met voldoende zuurstof en dus frisse lucht.
De anaerobe bacteriën hebben gebrek aan zuurstof en geven zo een ander verbrandingsproces. Hierbij worden vooral zwavelverbindingen en carbonzuren gevormd.
Beruchte zwavelverbindingen zijn mercaptanen (gaslucht, rotte uienlucht en rotte knoflooklucht) en een berucht carbonzuur is boterzuur (stinkende oksels en rottende aardappelen). Als er voldoende zuurstof bij het afval komt krijgen de anaerobe bacteriën weinig kans en stinkt het dus minder. Wel houd je de verzuring in de bak bij aerobe rotting. Echt de stank uit een container krijgen doe je dus niet. Als alles heel droog is krijg je geen rotting en dus geen vertering. Als je heel veel ventileert ruik je wel de compostlucht,maar deze is veel minder irritant. Als je echt wetenschappelijk wilt meten moet je dat don met de z.g. Drägerbuisjes. Dit zijn testbuisjes voor luchtkwaliteit, maar heel vaak specifiek voor bepaalde stoffen. Deze worden wel gebruikt door b.v. arbeids-inspectie en brandweer.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste @elder161, Dank voor uw reactie! Klein vraagje, gebruikt u specifieke bronnen van het internet? En zoja welke? Of kan ik willekeurige bronnen van het internet pakken als theoretische onderbouwing? Ik hoor graag van u. Groet, Luc
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@luc99
Microbiologie en milieukunde horen bij mijn vak.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Beste @elder161, Ik heb contact gezocht met iemand van Draeger. Zij gaven aan om wellicht het H2S-gehalte te meten. U gaf aan dat bij gebrek aan zuurstof, bij organisch afval, voornamelijk zwavelverbindingen en carbonzuren vormen. Adviseert u dan om het H2S-gehalte te meten of juist een andere verbinding? Ook gaf de meneer van Draeger aan dat er verschillende buisjes waren om het H2S-gehalte te meten:
- 0,1 - 3 ppm
- 0,5 - 5 ppm;
- 1 - 25 ppm;
- 20 - 200 ppm;
- 50 - 500 ppm / 400 - 8000 ppm. Dus mijn vraag welke verbinding en welke soort buisjes ik het best kan gebruiken om de geurvermindering te meten/testen bij ventilatie van GF-afval? Ik hoor graag van u Groet, Luc
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@luc99
Ik zou het voorlopig houden op 1 - 25 ppm H2S en eventueel 1- 5 ppm boterzuur. Over het algemeen de sterkste stinkers in een anaerobe omgeving. Let wel op; de Dräger-apparatuur is niet goedkoop. Het zijn niet alleen de meetbuisjes.