Kun je eens mens op tijdstippen leren naar het toilet te gaan?

Afgeleid van Sheldon Cooper uit The Big Bang Theory, waarbij hij een dagelijks schema had waarop hij had getraind om zijn basisbehoeften te doen.

Kan een mens echt leren op vaste tijden de vaste behoeften op het toilet te doen? Natuurlijk uitgaande van normale consumptie van drinken en eten.

Bij bijvoorbeeld veel drinken, kan je ook vaker moeten plassen.

4 jaar geleden
in: Biologie
4.1K
Amadea
4 jaar geleden
Dat zal vermoedelijk alleen kunnen als je alles elke dag precies hetzelfde doet en daarbij dezelfde hoeveelheden eet en drinkt.
nounka
4 jaar geleden
ik denk van wel.
Kleuters gaan toch elke dag voor de speeltijd even langs de wc ( of erna kan ook ). De meeste leerlingen moeten toch tijdens de speeltijd gaan.
Mensen die vroeger ( nu weet ik het niet meer ) aan de band werkten moesten er staan en hadden maar elke xuur even aflossing om iets te doen. Die moesten met andere woorden hun blaas ook onder controle hebben.
Met dat idee gok ik dat het mogelijk is. Bewijs hiervoor heb ik niet. Dat komt wel in de antwoorden gok ik.
Pieterke
4 jaar geleden
Mijn vriendin zat vroeger op een kostschool. Daar mochten de kinderen alleen op bepaalde tijden naar de wc. Die kinderen moesten dus ook leren om hun behoeften te trainen. Konden ze hun behoefden niet ophouden dan volgde er straf. Dus dan leer je wel je behoefte te trainen. Het kan dus - in principce - wel maar dat zal niet voor iedereen gelden denk ik.
Het is dus in principe wel mogelijk maar of het voor iedereen goed is? Zij heeft er in elk geval een levenslang darmprobleem aan overgehouden.

Antwoorden (1)

Wat ontlasting betreft, kan dit. Het leerprogramma houdt in dat je elke dag op dezelfde tijd naar het toilet gaat in een poging je lichaam te trainen om regelmatige stoelgang te hebben.
Houd bij het kiezen van een tijdstip rekening met je dagelijkse levensstijl en werkschema. Het handhaven van een regelmatig patroon is van cruciaal belang voor het welslagen van een darmtrainingsprogramma, dus kies een tijdstip dat je uitkomt. Na enkele weken heb je idealiter elke dag een stoelgang rond dezelfde tijd.

Het werkt echter niet bij mensen die bijvoorbeeld:
- een behandeling krijgen voor ziekten die het maag-darmkanaal beïnvloeden;
- niet in staat zijn om drie normale maaltijden per dag te eten;
- niet in staat zijn om dagelijks ten minste acht glazen vloeistof te drinken;
- een verzwakte anale sluitspier hebben.
SimonV