Kun je met links net zo goed leren schrijven als met rechts?

Ik was bezig met de buurkinderen om kerstkaarten te maken die ze nog vergeten waren. Zelf de naam erop schrijven, zelf versieren (tekenen, niet knutselen). Het moesten kaarten worden die door de kinderen waren gemaakt.

Maar hoe gaat dat: de kinderen verliezen al snel hun concentratie. Gevolg: Cryofiel mocht zelf de resterende kaarten maken.

Die moesten er natuurlijk wel uitzien of ze door een kind waren gemaakt, niet door Cryofiel.

Dus wat deed ik: ik schreef de namen met links (ben zelf rechts), tekende de kerstbomen, sterren, kaarsen enzovoort met links. Zo zag het er direct uit alsof het door een kind was getekend.

Dit deed mij denken:

Als een kind met rechts schrijft en tekent, ziet het er kinderlijk uit; maar na een paar jaar oefenen, ziet het er volwassen uit.

Als ik nu met links schrijf en teken, ziet het er ook kinderlijk uit. Stel dat ik een paar jaar oefen, en alles met links doe - zal het er bij mij dan over een paar jaar ook volwassen uitzien als ik met links schrijf en teken?

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Biologie
6.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem de proef op de som zou ik zeggen... Ik hoor het dan over een paar jaar wel van je. Wel net zo veel tekenen en schrijven als kinderen tussen hun 4 en 12 jaar doen he! ;-)

Het beste antwoord

Ja hoor. Ik heb het mezelf aangeleerd voor de gein. Ik ben rechtshandig maar schrijf (en teken in mindere mate) ook netjes en snel links. Er was geen sprake van "echt moeten".
En je aangeboren "handigheid" doorbreken door de andere hand ook actief te gebruiken is echt een opkikker voor je hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Schrijven wordt alleen aangeleerd met de voorkeurshand. De andere hand leert dit niet en kan dan ook nauwelijks schrijven. Toch is gebleken dat mensen die hun
voorkeurshand ineens niet meer kunnen gebruiken, redelijk tot vrij goed met de andere hand kunnen leren schrijven, ook al bereiken ze niet het niveau van de voorkeurshand.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vroeger werd schrijven rechtshandig aangeleerd (ook bij linkshandigen). Linkshandigen kunnen dit dus wel leren. Mijn zus was ook linkshandig en heeft rechtshandig leren schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben links en schrijf als het moet ook met rechts..
dat heb ik noodgedwongen moeten leren toen in mijn vingers van mijn linkerhand allemaal had gebroken..
Nu schrijf ik links en recht erg duidelijk..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan je leren
als je heel erg veel oefent.
14 jaar geleden
Ja, dat kan, en vorige generaties moesten zelfs. Toen mijn vader op de lagere school zat, gold nog het idee dat schrijven met rechts absoluut *moest*.

Mijn vader heeft dan ook, net als veel linkshandigen van zijn en eerdere generaties, gedwongen met rechts moeten leren schrijven. En dat dwingen kun je letterlijk nemen, lijfstraffen waren toen op scholen nog in zwang. Zijn handschrift zag er tot een aantal jaar terug net zo uit als het schrift van een rechtshandige van zijn generatie.

Alle andere dingen waar je normaal je voorkeurshand voor gebruikt, doet hij nog steeds met links. Alleen dat schrijven, dat is door die gedwongen training met alleen de rechterhand, rechts gebleven.

Zelfs toen hij een aantal jaar terug een beroerte kreeg, met verlammingsverschijnselen aan de rechterkant, is hij niet meer met links gaan schrijven. In plaats daarvan, voor oefening, maar ook uit gewoonte, heeft hij zich weer aangeleerd korte stukjes met rechts te schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben links, maar ik moest in de eerste klas van de lagers school rechts leren schrijven, heb een rotjaar gehad en in de tweede mocht ik weer links leren... En toen ging het beter met me... Ik heb altijd een dokters handschrift gehouden...

Nee er is een plek gereserveerd in je hersens voor het schrijven, dat laat zich zomaar niet veranderen... Mensen die dat wel kunnen, zijn dun gezaaid, ambidextrous..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je regelmatig met links schrijft gaat het er steeds netter uitzien en ook gaat het steeds sneller.

Ander voorbeeldje: ik heb een tijdje last gehad van mijn rechterarm en ben met links gaan muizen, in het begin heel onwennig, tegenwoordig doe ik niet meer anders, met links muizen en met rechts meteen meeschrijven, als je iets maar vaak gebruikt gaat het beter en sneller (en leesbaarder als het om schrijven gaat).

Wat dan weer wel raar is is dat als je met links op een schoolbord schrijft, dat het er dan automatisch beter uitziet dan wanneer je het op papier doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Is dat laatste niet het vulpeneffect? Een vulpen geeft een bredere streek dan een ballpoint. Daardoor word je gedwongen minder hanepoterig, en meer ronder te schrijven. Je handschrift verbetert daardoor wanneer je regelmatig met een vulpen schrijft in plaats van met de gebruikelijke ballpoint. Schoolkrijt op een schoolbord geeft ook een brede streek. Daar geldt dus waarschijnlijk hetzelfde als bij de vulpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal zomaar kunnen, heb nog nooit van een vulpeneffect gehoord.
Ja hoor, kan prima. Heb een tijdje mijn rechterhand niet goed kunnen gebruiken en heb mezelf toen geoefend in het links schrijven. Hoewel mijn linkse handschrift er anders uitzag dan mijn rechtse handschrift was het toch netjes en duidelijk.

Bovendien moest vroeger linkshandigen gedwongen rechtshandig leren schrijven, voor zover ik weet konden ze dat prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken verschillende mensen die links schrijven met een mooi handschrift.
Wat me wel opvalt dat zij niet zo schuin schrijven dan de rechtshandige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens gebruikt 100% van het brein. En het brein is ondergeschikt te maken aan gedrag. Gaat een linkshandige rechtshandig schrijven dan wordt het daartoe te gebruiken hersendeel geactiveerd. Het vrijkomende deel wordt vanzelf ingezet voor aktiviteiten die zich het dichtst bij het vrijkomende hersendeel bevindt en ontwikkelt wellicht een ander talent...
De mogelijkheden zijn verbluffend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je het echt MOET kunnen omdat de andere hand verlamd is. e.d en als je heel veel oefent!