Is er bewustzijn na onthoofding?

Bijvoorbeeld door een guillotine, zwaard of hakbijl.

Zo ja, hoe lang dan?

4 jaar geleden
in: Biologie
2.9K
popeye
4 jaar geleden
volgens mij is het bewustzijn na 10 seconde weg. omdat de hersenen niet na 1 seconde gelijk is uitgeschakeld
crispy
4 jaar geleden
bij een bloeddruk van 0 verlies je onmiddellijk (binnen een of twee seconden) het bewustzijn. En dat is wel wat er gebeurt bij een onthoofding, dan valt direct de bloeddruk weg.
popeye
4 jaar geleden
maar de druk is niet gelijk binnen een seconde weg. gaat ook nog wel paar seconde overheen.
paulos
4 jaar geleden
Hallo Crispy. Dat van bloeddruk geldt volgens mij niet voor elk dier. Zo heb ik Brazilië het hoofd van een schildpad gezien dat nog leek te leven na 20 uur. En in China zag ik het hoofd van een slang dat uren na onthoofding nog bewoog. Kennelijk hebben deze dieren niet veel nodig om te functioneren. Sommige schildpadden kunnen ook in winterslaap bijvoorbeeld. De hartslag ik dan volgens mij minimaal of is er helemaal niet. Een kikker kan bevriezen en daarna weer leven. Allemaal vragen. ;)

Antwoorden (1)

Ja, na onthoofding is er nog 3,7 seconden bewustzijn.
Er zijn diverse medische en wetenschappelijke onderzoeken geweest over dit onderwerp.
Daarbij is gebleken dat de hersencellen, na de onthoofding, nog een korte tijd doorleven.
Bij testen uit ratten bleek, dat na 17 seconden geen activiteit meer werd gemeten. Maar na 3,7 seconden was de activiteit al zo laag, dat er geen bewustzijn meer kon zijn.