Kan een Genotype veranderen?

Ik snap dat door mutaties wat kan veranderen, maar kan een genotype zelf ook veranderen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Biologie
4.8K
Amadea
5 jaar geleden
Ja, er kan een nieuwe chromosoomafwijking ontstaan.

Antwoorden (1)

Ik weet niet precies hoe je de vraag bedoelt.
Maar tijdens de bevruchting vindt er altijd een verandering plaats van het genotype. In elke celkern bevindt zich de informatie van het nieuwe genotype. Indien er een mutatie plaatsvindt tijdens de bevruchting leidt dit ook tot een nieuw genotype en kunnen zelfs de chromosomen veranderen (bijvoorbeeld het syndroom van down).
Indien het individu is geboren, kunnen afzonderlijke cellen wel veranderen door mutaties, maar niet alle cellen in het hele lichaam, waardoor het genotype van dit individu dus niet verandert.
Wat wel altijd verandert, is het fenotype. Iemand heeft bijvoorbeeld lichtbruin haar, maar wordt door de zon blond in de zomer.
Indien je nog vragen hebt, geef gerust een reactie.
https://www.10voorbiologie.nl/index.php?cat=9&id=352&par=355
Toegevoegd op 13 februari 2019 18:28: tekst