Wat gebeurt er als je een snelle stofwisseling hebt?

Je hoort soms dat je dan dunner blijft, maar hoe kan dat dan? Wat gebeurt er in het lichaam? En moet je dan bijvoorbeeld ook meer eten om het warm te krijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er kunnen verschillende dingen gebeuren bij een 'snelle stofwisseling', maar een aspect (goed voorbeeld) is dat je lichaam meer schildklierhormoon maakt, en schildklierhormoon zorgt weer voor meer productie van warmte. (doordat schildklierhormoon zogenaamde uncouplers aanzet, waardoor suiker/vet/acetyl-CoA wordt omgezet in warmte zonder productie van ATP). Kortom, je moet niet meer eten om het warm te krijgen; omdat je het snel warm krijgt moet je meer eten.

Bronnen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Uncoupling_protein

Stofwisseling, oftewel metabolisme, is de manier en snelheid waarop het lichaam calorieën afkomstig uit voeding omzet in energie. Hoe dat gebeurt wordt bepaald door fysiologische factoren die niet te beïnvloeden zijn: leeftijd, geslacht, lengte, hormoonhuishouding en erfelijke factoren. De stofwisseling wordt beïnvloed door de samenstelling van je lichaam. Wie meer spieren en een laag vetpercentage heeft, zal een veel sneller metabolisme hebben dan mensen met verslapt spierweefsel en overgewicht. Vrouwen hebben van nature een tragere stofwisseling dan mannen omdat ze van nature ook meer vetweefsel in hun lichaam hebben. De genen spelen hier ook een belangrijke rol. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat sommige mensen altijd slank blijven hoeveel ze ook eten, terwijl anderen bij wijze van spreken maar hoeven kijken naar chocolade om al dikker te worden. Ook je levensstijl is van fundamenteel belang, in het bijzonder wat je eet en hoe vaak je beweegt. Je metabolisme daalt vanaf de leeftijd van 25 jaar met 5% per 10 jaar. Dat is een onomkeerbaar proces dat hoort bij het natuurlijke proces van ouder worden. Maar de stofwisseling kan wél beïnvloed worden veranderingen aan te brengen in het beweeg- en voedingspatroon. Wanneer je normaal eet, gebruikt je lichaam tot 85% van de calorie-inname om je lichamelijke processen in stand te houden. Bijvoorbeeld het verteerproces zelf, maar ook het warm houden van je lichaam, de bloedcirculatie en het herstel van je lijf. Vijftien procent wordt aangewend om lichamelijke activiteiten te ondersteunen. Dat is de beweging die je dagelijks doet, zoals lopen, fietsen, huishoudelijke klussen en soms sporten. Door veel aan beweging te doen kun je dit percentage opvoeren tot maximaal 25%. Toegevoegd na 25 minuten: beïnvloed worden *door* veranderingen aan te brengen

Bronnen:
http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-Eten/ar...
https://www.nlbewustgezond.nl/gezonde-voed...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100