Waarom wordt een teveelheid glucose opgeslagen als glycogeen in de lever en niet gewoon als glucose?

Glycose wordt omgezet in glycogeen en wordt opgeslagen in de lever bij een teveelheid. Is er glucose nodig, dan kan dat glycogeen weer omgezet worden in glucose. Maar waarom blijft het niet gewoon glucose?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

Omdat glycogeen veel efficiënter is op te slaan als glucose.
Glycogeen bestaat namelijk uit allemaal glucose moleculen (stukjes) die aan/in elkaar zijn gebouwd. Op deze manier is glycogeen natuurlijk veel makkelijker te bewaren.

Je kan beter 1 groot stuk hebben, dan 100 kleine stukjes, omdat anders de osmotische waarde van het bloed te groot zou worden.
(De osmotische waarde wordt bepaald door het aantal deeltjes en niet door de grootte van de deeltjes).

Deze te hoge osmotische waarde zou er weer voor zorgen dat al het vocht uit je cellen zou gaan (ze zouden uitdrogen) en naar je bloed zou gaan om deze osmotische waarde te verlagen.

Ik hoop dat je het zo snapt ;)