Een mens bestaat voor ruim 90% uit water.
Reddie
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
55 a 60% .
Bij vrouwen bestaat ongeveer de helft van het lichaam uit water. Bij mannen is dat nog iets meer, zo'n 65% van hun lichaam bestaat uit water. Een lichaam van een baby bevat zelfs nóg meer water: wel 75%! Dit betekent dus dat iemand die 40 kg weegt, uit zo'n 20 tot 26 liter water bestaat.
Het grootste deel van dat water zit in de cellen van ons lichaam: een cel is eigenlijk een zakje water met daarin verschillende structuren. Niet alle organen zijn overigens even waterrijk: de longen bestaan bijvoorbeeld voor 90 procent uit water; de huid voor 80 procent en de hersenen voor 70 procent. Botten en tanden bevatten toch ook nog respectievelijk 20 en 10 procent.
De overige 40 procent van het totale watergehalte bevindt zich buiten de cellen. 7 à 10 procent in het bloed; de rest zit tussen de lichaamscellen, in het zogenaamde interstitiële compartiment. Als de hoeveelheid water daarin abnormaal toeneemt, ontwikkelt zich oedeem. Een heel klein deel van het lichaamswater bevindt zich in de transcellulaire ruimte, zoals bijvoorbeeld tussen de vliezen van de buikholte. Normaliter is de hoeveelheid water daar heel beperkt en dient het als glijmiddel tussen de organen.
SimonV
5 jaar geleden
Gezonde volwassenen bestaan voor circa 60% gewichtsprocent uit water. Bij mensen met obesitas is dit lager (vet is watervrij); bij baby's hoger.
tinus1969
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Ik begrijp de min niet. Graag argumenten.