Wat voor betekenis heeft 'fixeren' in de anatomie?

Eén van de functies van de rechte buikspier is volgens wikipedia:
* fixeren van de thorax aan het bekken

Ook staat er ergens: gefixeerde thorax

Wat betekent het woord fixeren in deze context?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Het beste antwoord

Fixeren betekent gewoon: vastzetten,
onbeweeglijk bevestigen.

Meer kan ik er niet van maken.

De rechte buikspier (rectus abdominis) zorgt dat de ribbenkast (de thorax) aan het bekken vastzit en dat de ribbenkast in de richting van het bekken kan bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Eigenlijk heel eenvoudig, maar ik begreep het even niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is alsnog de bron: http://www.mannen-gezondheid.com/buikspieren.html

Andere antwoorden (3)

Vastzetten, vastmaken of verbinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vastzetten of iets wat al vastzit. Een gefixeerde thorax is een onbeweeglijke thorax. Soms bij operaties zetten ze weleens dingen vast. Bijvoorbeeld als je schouder veel uit de kom schiet kunnen ze die fixeren zodat hij minder bewegelijk is en dus minder snel uit de kom schiet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder die buikspieren rondom en de rugspieren knak je als het ware doormidden, denk ze maar eens weg, dan houdt je slechts darmen inwendige organen en een ruggengraat over. Deze spieren houden je lichaam overeind. Met fixeren wordt het fixeren (vasthouden) van de positie van de thorax ten opzichte van het bekken bedoeld, bijvoorbeeld wanneer je loopt.