Hoe maak je een verslag biologisch?

Hoi allemaal,
Ik zit in 4 Vwo en ik moet een verslag maken voor bio. Daarbij wordt vooral gekeken naar of je verslag biologisch is.
Hoe maak je een verslag nou eigenlijk biologisch?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Zorg voor een wetenschappelijke opzet. Probeer er zomin mogelijk subjectiviteit in te laten tonen.

Vermeld boven je verslag:
je naam;
de naam van degene met wie je samengewerkt hebt;
het aantal (les)uren dat je aan het experiment besteed hebt.

Geef je verslag een titel.
De titel moet duidelijk maken waar het verslag over gaat.

Inleiding

Om het onderzoek te kunnen uitvoeren en de resultaten te kunnen vergelijken met wat al bekend is, heb je theorie nodig.
De theorie die je opgezocht hebt, moet je verwerken in dit hoofdstuk. Een deel van de theorie heb je ook nodig voor de hypothese.
Vergeet niet de bronnen te noteren.

Doel van het onderzoek of onderzoeksvraag

In dit deel schrijf je waarom je het onderzoek doet, dit is meestal in de vorm van een vraag.

Hypothese

Maak een hypothese voordat je aan een experiment begint.
De hypothese is de voorspelling van de uitkomst van je onderzoek, het antwoord op de onderzoeksvraag. De hypothese helpt je een goed experiment op te zetten.
Die voorspelling moet kloppen met de kennis die je al hebt over een onderwerp.
Je moet ook uitleggen waarom je denkt dat dit de uitkomst zou kunnen zijn. Geef aan waarom je een bepaalde hypothese hebt, waar deze op gebaseerd is.
Voorspel tenslotte bij welk meetresultaat de hypothese bevestigd wordt.
Maak een als ... dan redenering: als de hypothese waar is.... dan zal het resultaat van het experiment zijn...........

Maak in je verslag duidelijk onderscheid tussen de verschillende onderdelen:
hypothese;
verantwoording van de hypothese;
voorspelling van het meetresultaat.

Zie bron voor meer info
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg ervoor dat je je verslag goed verzorgt en geef het een beetje ruimte. Eventueel voedsel van een redelijke kwaliteit natuurlijk ;-)