Kwamen dinosaurussen op elk continent voor?

Betekent dino overigens alleen geducht

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Antwoorden (2)

Dinosauriërs kwamen op alle continenten voor.

Aan het begin van het dinosauriër tijdperk (gedurende de Trias periode, 230 miljoen jaar geleden) waren de continenten zoals we die nu kennen allemaal met elkaar verbonden in één continent Pangaea genoemd. gedurende de 165 miljoen jaar dat de dinosauriërs op aarde leefden dreef dit continent langzaam uiteen. Dit proces noemen we plaattektoniek en het proces zet zich nog steeds voort.

Vulkanisme, bergvorming en zeebodemuitbreiding zijn allemaal onderdeel van de plaattektoniek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Maak er Deimos van (met een m: Δεῖμος), en ik ben het met je eens. Deimos was ook de zoon van Ares (de oorlogsgod) en Aphrodite. Zijn tweelingbroer heette Phobos (Φόϐος). Deimos wordt meestal vertaald als Paniek, Phobos als Angst. Daar komt ons woord fobie vandaan. De Griekse oorlogsgod Ares (dus de vader van Phobos en Deimos) heette bij de Romeinen Mars. De planeet Mars heeft twee maantjes. Die heten Phobos en Deimos.
erotisi
10 jaar geleden
@miccie: Zijn er dan ook heden ten dag op elk continent dinos gevonden? Dus ook op Antartica en australie etc..? @Cryofiel: Zou er ook nog een link kunnen zijn met het woord 'Deimon' (iets in de zin van 'duivel')? Of moet dat met een 'a'? De vertaling met paniek lijkt wel een aanwijzing?!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker wel, erotisi. Maar Australie lag toendertijd anders op aarde dan nu. Lees dit stukje eens: http://www.dinosaurus.net/AlgemeneInfo/pooldino.htm
Halverwege de Trias periode, 230 miljoen jaar geleden evolueerden de dinosaurussen in grote dinosaurussen die een beetje leken op degene die we nu in musea zien.
230 miljoen jaar geleden was er een supercontinent Pangea deze was ontstaan door bewegende platen die toen nog dichtbij elkaar zaten en verder van elkaar af zouden bewegen.
In dit supercontinent konden dinosaurussen overal komen en hadden zich allemaal aangepast aan hun leefgebied.
Doordat de platen toen dichtbij elkaar zaten konden dinosaurussen zich verspreiden en over het hele supercontinent "heersen" terwijl onze voorouders ongeveer even groot waren als muizen.

Dus ja ze kwamen op elk continent voor, al was er toentertijd maar 1 continent.