Waarom zijn mensen in sudan donker terwijl ze verder in noord-afrika allemaal licht zijn?

In zuid-afrika zijn de mensen donker, maar in noord-afrika zijn mensen licht, hoe dan? Is toch even warm? En hoe kan een land als bijv sudan donker zijn terwijl dat een land is in noord-afrika?

Weet jij het antwoord?

/2500

Huidskleur heeft niets te maken met warmte. Huidskleur is in de eerste plaats erfelijk: de mensen in Soedan zijn donker (negers), omdat hun ouders dat ook waren en ze de 'donkere' genen hebben geërfd. Noord-Afrikanen (Egyptenaren en Maghrebijnen) zijn licht (blank) omdat ze lichte genen van hun voorouders hebben geërfd. Het ontstaan van verschillende huidskleuren is een kwestie van evolutie; waarbij niet helemaal duidelijk is wat de bijbehorende selectiefactoren daarachter zijn. Het is zeker dat mensen van oorsprong zwart zijn (dus ruwweg zoals in Soedan, met variaties) en dat de lichte huidskleur (blank) later is ontstaan, waarschijnlijk door een combinatie van weinig zonlicht (blanke huid zorgt voor meer vitamine D productie, terwijl de betere bescherming van de zwarte huid tegen zon minder hard nodig is); en het ontstaan van landbouw (minder vitamine D in de voeding). Aanvulling: Noord-Afrikanen zijn waarschijnlijk (net als wij) de afstammelingen van blanke boeren uit de regio van de Kaukasus en Mesopotamië, waar waarschijnlijk zowel landbouw als de blanke huidskleur voor het eerst zijn ontstaan.

Toegevoegd op 09 januari 2019 09:37: bron, tekst
Bronnen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Human_skin_color

De stelling: in Zuid-Afrika zijn de mensen donker, maar in Noord-Afrika licht, klopt al niet. Je geeft dit zelf ook al aan met: In Sudan zijn ze donker. Allereerst heeft het inderdaad niks te maken met de zon en/of warmte. In de wereld komen heel veel kleuren huid voor. De meest voorkomende huid is zelfs donker. Ik pak een willekeurig land in Noord-Afrika: Marokko. (Ik wil niemand kwetsen, maar omdat ik er zelf ook geweest ben, viel het mij op dat er veel verschillende huidskleuren waren). Volgens jou stelling heeft iedereen daar een lichte huid. Dat klopt dus niet. Er wonen daar mensen met een hele lichte huidskleur, beetje getinte huidskleur en een hele donkere huidskleur. Vooral in het zuiden wonen veel mensen met een hele donkere huidskleur. Het heeft allemaal te maken met geschiedenis. Welke groepen hebben zich eerst gevestigd in een land en daarna etc. In Marokko zijn drie grote groepen te zien (in werkelijk meerdere, net als in elk land): De Berbers (lichte huid), de Arabieren (iets getint) en de negroïde (Haratin). Natuurlijk hebben deze groepen zich in de loop der jaren ook gemengd. Nu zijn er veel mensen die denken dat de Berbers de eerste bewoners waren van Marokko. Anderen denken weer dat juist de negroïde Haratin de eerste bewoners waren. Kortom, het heeft allemaal te maken met wie de eerste bewoners waren en hoe bevolkingsgroepen zich verspreidden over de continenten. https://shoestring.nl/rondreis-marokko/bevolking-marokko Omdat ik vooral (uit ervaring) Marokko belicht heb, bij dezen een bron over dit mooie land.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100