Wat is het verst ontwikkelde dier na de mens?

De mens wordt gezien als het verst ontwikkelde organisme. Wel organisme staat op plek 2?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (12)

ik vermoed de dolfijn of de aap (gorilla/oeran-oetang)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vermoed dat je het zult moeten zoeken in de hoek van mededieren met eveneens een goed ontwikkeld stel hersenen. In de hoek van de dolfijnen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Bonobo of de Chimpansee , de primaten in het algemeen, staan het dichtst bij de mens. Chimpansees zijn beter als de mens met de geheugen testen. (Japans onderzoek)

Beter dan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
beter dan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zeer kinderachtig vraagsteller... :s
wat is in deze vraag de definitie van 'verst' ontwikkeld?

We zijn het verst ontwikkeld in het op grote schaal uitroeien van elkaar. Misschien dat de rat dan op nummer twee staat?

Het is wat provocerend, dit 'grapje', maar ik meen het wel: hoe definieer je 'verst ontwikkeld'? En hoe meet je dat bij mensen, laat staan bij dieren?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In normale situaties heb je helemaal gelijk. Tot er in een rattenkolonie 'overbevolking' ontstaat. In een lab kun je er bijvoorbeeld er teveel in een hok doen. Dan gaan ze elkaar echt naar het leven staan en verminken en zelfs opvreten.
Alle dieren zijn ver ontwikkeld, alleen niet allemaal in dezelfde richtig als de mens. Ook de hersenen zijn bij meer diersoorten goed ontwikkeld. De Olifant gebruikt ze alleen meer op het gebied van het geheugen, de hond gebruikt ze om alle geurprikkels te interpreteren en de mens gebruikt ze toevallig voor inelligentie. Alle diersoorten hebben een wapen van de evolutie meegekregen om te overleven. Maar van een enkel diersoort kan je zeggen dat het beter of verder is ontwikkeld dan een ander.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
God schiep de mens als pronkjuweel van de schepping. Geen ander organisme op aarde kan met de mens gemeten worden. De adem van de mens stijgt omhoog en van de beesten zakt in de aarde. Dus concreet de mens staat op 1 en de dieren staat op 2. En de dieren zou je dus een rangorde van 2.1 enz. kunnen nummeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het organisme dat op twee staat kennen we waarschijnlijk niet omdat dat zich voor ons verborgen houd.

Als het tenminste enigszins intelligent is.

Varkens blijken trouwens ook aardig intelligent te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De dolfijn en de aap.
Het zijn, heb ik ooit gelezen, de enige diersoorten die zich van zichzelf bewust zijn net als de mens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aap en dolfijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bacteriën zijn al het langst op aarde, dus zijn het verst ontwikkeld. De Homo Sapiens komt net kijken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onderschat het varken niet. Dit dier benadert de mens het dichtst qua slimheid...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tja.. ver ontwikkeld..

Ik denk dat vleermuizen verder ontwikkeld zijn dan mensen. Hun raddar systemen zijn beter dan die van mensen. Maar goed.. De echo-locatie van dolfijnen wint het ook weer van die die wij in ondedrzeers steken.
Valken winnen het qua vliegen en ogen moeiteloos van de mensen, en qua adem inhouden moeten we toch echt de potvis de meerdere laten zijn. Olifanten worden ouder. Giraffes hoger, cheeta's sneller.

In het wild wil je maar weinig roofdieren tegenkomen in een eerlijk gevecht van mens tot dier; je zal het meestal afleggen.

Dus ver ontwikkeld? We gebruiken onze hersenen en ziojn ons bewust van het feit dat we bestaan. Daarin staan we apart van de meeste andere diersoorten. Als we nou verstandig om zouden gaan met dat bewust zijn en het zouden gebruiken om de wereld voor alle levende wezens een betere plek te laten zijn, misschien zouden we dan verder ontwikkeld zijn. Nu zijn we niet veel meer of minder dan een virus in het ecosysteem aarde.