Er gaan verhalen dat in de nacht voor de Tsunami van 2004 olifanten losbraken om het hogerop te zoeken. Is dit werkelijk gebeurd?

Dit zou zelfs hebben plaatsgevonden vóór de aardbeving in de Indische Oceaan. Hebben olifanten (en wellicht andere dieren) een soort van zesde zintuig? Zou dit niet wetenschappelijk moeten worden uitgezocht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Antwoorden (4)

Dieren hebben vaak veel beter ontwikkelde zintuigen dan mensen. Kijk eens naar dit FILMPJE:
De hond voelt de aardbeving veel eerder dan de mensen.
AWM
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Het is algemeen bekend, dat vogels en honden ook wegvluchten vóór de aardbeving er is. En er zullen vast nog veel meer diersoorten signalen opvangen.
Maar of de wetenschap er ook mee aan de gang gaat? Je kunt zo weinig doen, ook al weet je het van tevoren.
Je veroorzaakt een gigantische paniek, als je op korte termijn Los Angeles of San Francisco gaat alarmeren, en iedereen die in aardbeving-gebied woont, weet, dat er kans is dat er ook inderdaad een aardbeving komt.
Mensen wíllen blijkbaar daar wonen : denk ook aan bijv. Japan. Of ze moeten daar wel wonen, omdat ze te arm zijn om op een veiligere plek te wonen - zoals de tsunami-slachtoffers : vissers, die aan de kust wonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heek belangrijk is, dat dieren vluchtgedrag vertonen en imensen nieuwsgierig zijn. Op de Tsunamie filmpjes in Thailand kon je zien dat mensen gingen kijken en de volgels allemaal landinwaarts vlogen. Zelfs al zouden mensen zo'n fijne neus hebben als beesten en beesten zulke grove zintuigen als mensen, dan nog zouden de mensen overlijden en de dieren veilig wegkomen. Bovendien onthouden dieren gevaren beter. Mijn oude hond wist nog na jaren dat na een bepaald aantal specifieke bochten bij zijn oude huis aankwam, mijn nieuwe hond van weet na een paar dagen perfect zijn nieuwe huis terug te vinden. Een dag ging het verkeerd, omdat alle deuren op elkaar lijken.
Een Tsuname is van te voren waar te nemen en olifanten worden oud en hebben een geheugen als een ijzeren pot. Dus het kan best waar zijn, maar aan de andere kant ook weer niet, want ik betwijfel of er olifanten in de kuststreek leven. Zeker niet in Thailland, Indonesië of Maleisië.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren voelen vaak aan als er een weersverandering komt waarschijnlijk dan ook met een ramp.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat ik een mooi en bijzonder verhaal vind is dit: Er was een vrouw ergens in azie en zei kwam van het land met haar buffels, onderweg werd ze aangevallen door een beer de buffels bedachten zich niet en ze gingen in een kringetje om haar heen staan, net zolang tot de beer weg was.
(het heeft weinig met de vraag te maken maar het schoot me ineens weer te binnen en moest het even kwijt, vandaar :-) )