Wat veroorzaakt de pijn bij je ballen als je er een trap tegen aankrijgt o.i.d ?

Titel spreekt voorzich,
maar hoe krijg je die scherpe pijn ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (4)

Het gebied zit volgens mij helemaal vol met zenuwen om te kunnen functioneren op de manier zoals het doet. Gevolg daarvan is dat het ook een stuk gevoeliger is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pijn wordt veroorzaakt door de trap.
Lijkt me niet zo moeilijk.
Je ballen zijn cruciaal voor de voortplanting, dus geeft je lichaam een verschrikkelijk duidelijk signaal af als daar iets mis mee dreigt te gaan (met de nadruk op verschrikkelijk).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hele handel is al gevoelig want vol zenuwen en bloedvaatjes, zodra je daar een flinke dreun krijgt, zal het weefsel ook iets opzetten (vergelijk maar met een blauwe plek elders op je lijf).
Ik kan me voorstellen dat je dan naast de napijn van de dreun ook extra pijn hebt doordat dat weefsel opgezet is - en dan hoeft maar minimaal te zijn om toch enorme drukpijn te geven, vergelijk maar met kiespijn (dat klinkt raar, maar ook daar is een minimale weefseluitzetting voldoende om helse pijn te veroorzaken).
En, doorspeculerend: een blauwe plek op je arm heeft meer ruimte om zich te verspreiden op minder gevoelige plekken, als (een deel van) je balzak blauw of beurs is zal het ook extra gaan trekken omdat het te weinig steun heeft misschien.
Maar ja, ik ben een vrouw, ik ken het alleen van zien gebeuren, ik weet niet echt hoe het voelt maar wel dat heren compleet out kunnen gaan van de pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ballen zijn één van de belangrijkste onderdelen van je lichaam, omdat ze voor de voortplanting zorgen. Die probeert je lichaam dus altijd zo goed mogelijk te beschermen. Dit komt door de evolutie. Een beetje simpel, maar wel realistisch scenario:
Mannen die weinig pijn voelden als ze door iets werden geraakt in hun ballen, werden dus ook vaker door iets geraakt in hun kruis, omdat ze het minder goed beschermden. Als iets minder pijn doet, bescherm je het ook minder. Daarom konden zij zich vaker minder goed of helemaal niet meer voortplanten.
Mannen die erg veel pijn hadden als ze door iets in hun kruis werden geraakt, beschermden hun kruis dus erg goed. Daarom konden zij zich beter en meer voortplanten.
Na verloop van tijd komen er dus alleen nog maar mannen die veel pijn hebben als ze door iets in hun kruis worden geraakt, omdat dat gewoonweg beter voor de overleving van jouw genen is.