zijn er planten uit onze klimaatzone die water opnemen uit de lucht. Geldt dat ook voor grassen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (2)

Planten nemen water op met hun wortels.
Met hun bovengrondse deel verdampen ze water.
Reddie
6 jaar geleden
ja er zijn inderdaad planten die nooit met de grond in aanraking komen denk aan mossen op de bomen.
En gras haalt ook water uit de lucht ....het is alleen geen opnemen maar meer condenseren, gras is langwerpig met groeven die naar beneden gaan en die maken gebruik van "dauw"

Dauw is een vorm van neerslag die ontstaat als waterdamp in de lucht op vaste voorwerpen condenseert.

Dauw ontstaat als de temperatuur van de lucht daalt tot onder het dauwpunt. Dit is de temperatuur waarbij de waterdampdruk van de luchtlaag vlak boven het aardoppervlak het verzadigingspunt bereikt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
De mossen die op bomen groeien nemen water op door de wortels.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Erna55 ja klopt ze halen die alleen niet uit de grond... er zijn ook mossen zonder wortels b/v korstmos die bestaan uit verschillende levensvormen die samen werken ( schimmel+algen) De schimmel houdt water vast, dat afkomstig is uit de lucht (regen en mist), zodat de algen het kunnen gebruiken voor de fotosynthese.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Korstmos