Wat kunnen wij mensen van dieren leren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
barca, je bent op streek zeg, mooie vragen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag +1 Respect, dat kunnen we van ze leren.

Het beste antwoord

Dat je niet alleen op het uiterlijk moet afgaan.Het kan een hond niets schelen of je merkkleding draagt.Hij houdt toch wel van je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi plus 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje!

Andere antwoorden (31)

Ja zeker!
We kunnen bijvoorbeeld door de bouw van de vleugels van een vogel zien wat de beste manier is om vleugels voor een vliegtuig te bouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er geen verborgen agenda op na houden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, mooi antwoord.
We kunnen van dieren leren dat we niet meer "hoeven bezitten" dan we daadwerkelijk nodig hebben.

Een dier leeft bij de dag, eet alleen wat hij nodig heeft, niet meer en niet minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mijn hond zelf mag bepalen hoeveel ze eet vreet ze zich dood hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, laten we het dan over niet-gedomesticeerde dieren hebben :)
simpel te leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vliegen ook zonder kerozine kan, gewoon hard met de vleugels wapperen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerlijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dierenliefde is onvervalste liefde,daar kunnen mensen nog wat van leren! Kijk maar even op de site-Wat je van dieren leren kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens heeft heel veel geleerd van dieren en de natuur en dat zal ook zo blijven.

Vliegen is inderdaad een goed voorbeeld daar van, maar wat dacht je van de huidige managementstrategiën.

Dieren hebben geen beperkingen. Ze leven binnen hun beperkingen. Een dier probeert niet hoger te vliegen, sneller te rennen of meer te eten dan noodzakelijk is om te kunnen voortbestaan. Dieren zijn uiterst effectief in hun energiemanagement. Ze zijn zuinig met hun energie en voorkomen daarmee dat ze uitgeput raken en daardoor een prooi worden van andere dieren, extreme weersomstandigheden en zo verder.

http://www.salesgids.com/artikelen-sales/eye-opener/energiemanagement-wat-we-kunnen-leren-van-dieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren kunnen ons ook helpen om te leren om onze dagelijkse stress opzij te zetten. Hondenbezitters zullen dat kunnen beamen. Zo kan het gebeuren dat je de stress van je werk mee naar huis neemt. Je hond staat al op je te wachten en is blij je te zien. Maar in al je stress heb je geen oog voor hem. In eerste instantie zul je hem misschien vervelend en lastig vinden, omdat hij alleen maar in de weg loopt. Maar hij zal blijven dwingen om aandacht, totdat je om bent en eens rustig gaat zitten om hem te aaien. En dat betekent dat je de eerste stap hebt gezet om je zorgen van die dag even opzij te zetten. Dat heeft hij mooi voor elkaar. Je hond wil daarna vast uitgelaten worden en die wandeling zal niet alleen hem goed doen. Je zult merken dat je zelf ook even lekker uit kan waaien, beweging krijgt en misschien ook nog wat andere mensen ontmoet. Daarna zal je, je een stuk beter voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zouden van dieren mogen leren dat we ons niet druk moeten maken om carrière, materiële bezittingen, dat we geen onhaalbare eisen aan onszelf moeten stellen.
Dat we niet veel nodig hebben om te overleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een dier stelt je nooit teleur, brengt je vreugde, geeft je liefde,
daar kan een mens van leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe we heel effectieve verlichting kunnen maken. Als je de chemische werking van een glimworm of vuurvliegje weet te kraken kun je en verlichtingsbron maken zonder warmteverlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dieren 'zijn' zoals ze zich voordoen
(en dan als de mens ze niet vals maakte)
dieren hoor je niet als ze ziek zijn
ze zijn open minded
eerlijk, trouw
goed opgevoed: dan luisteren ze vaak ook goed
verschrikkelijk fijn om te midden van te verkeren
geen wilde dieren uiteraard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel mooi plus 1
wij kunnen van dieren leren dat je dus uitstekend kunt leven zonder...
zonder nadenken, zonder zorgen maken, zonder ingrijpen in de loop der dingen, zonder pensioen, zonder verzekering, zonder huwelijk, zonder onderwijs,zonder auto.
en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onvoorwaardelijke liefde
liefde zonder oordeel
geen regeltjes van zo moet het en zo hoort het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat dieren enkel doden uit noodzaak om te overleven en mensen soms uit plezier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onvoorwaardelijk liefde voor de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meren kunnen zo goed samenwerken. Zoo klein en een hele grote bouw werk. Helaas lopen we dan weer overheen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vermindering van stress.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren halen uit de natuur wat ze nodig hebben. Ze doden om te eten en gebruiken alles.

In tegenstelling tot de mens, denk aan de olifanten die gedood werden om hun slagtanden, en aan neushoorns. Wie weet nog iets over de grote slachting van de amerikaanse buffel, zo'n 150 jaar geleden? In een paar jaar van miljoenen teruggebracht tot bijna uitsterven. Het ging alleen om de vacht en de jacht, de karkassen lieten ze liggen. Het moet een vreselijk gezicht geweest zijn. Ik heb een heel oude foto gezien van de opbrengst een jachtpartij, 40.000 buffelhuiden op grote hopen gedeponeerd.
De vos is een uitzondering, die eet een kip op en doodt de rest.

Dieren zijn ook niet complex in hun doen en laten. Ze weten instinctief wat ze uit de natuur moeten halen (bijv. eten van kruidenof bast) bij evt. ziektes. Net als de steeds kleiner wordende groepen mensen die nog dicht bij de natuur staan zoals amazone-indianen en aboriginals.

De mens zou meer van de dieren kunnen leren alleen al door ze te observeren. Het is eten en gegeten worden, maar dieren vernietigen niet nodeloos en uit hebzucht de natuur. De mens wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de dieren de mensen eerst waarschuwen : oppassen of wegwezen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij kunnen van dieren leren dat we de natuur rustig zijn gang moeten laten gaan en er meer respect voor moeten hebben.
amc
13 jaar geleden
Respect, eerlijkheid en vertrouwen...een dier laat niemand in de steek en is altijd lief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat wij van heel veel dieren kunnen leren (niet allemaal) is:
veel meer slapen en niet opstaan om te gaan werken terwijl het nog donker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dieren leven op het moment zelf en zijn niet bezig met de toekomst (m.u.v. doorgeven van hun genen middels nageslacht). Ze maken zich geen zorgen over hun oude dag, zijn niet bang om ziek of oud te worden of dood te gaan, partners of groepsgenoten te verliezen. Ze piekeren nooit of ze wel mooi, slim of rijk genoeg zijn. Hebben nooit een slapeloze nacht omdat ze de volgende dag nog zoveel moeten doen. Vragen zich niet af of ze hun nageslacht goed genoeg opvoeden. Ze vragen zich niet af wat de zin is van het leven en wat er met ze gebeurd wanneer ze doodgaan. Ze hebben geen religie nodig.
Het lijkt me heerlijk om een dier te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn heel veel dingen die wij van dieren kunnen leren over de opvoeding van onze kinderen, zeker als ze nog klein zijn. Eigenlijk heb ik het dan over ont-leren:

- Ooit al eens een teefje op haar horloge zien kijken voor ze haar puppies zoogde? --> dus voeden op aanvraag.
- Ooit al eens een chimpanseemoeder haar jong in een bedje zien leggen in een doodstille ruimte om zelf wat anders te gaan doen? --> dus rondzeulen die baby's! En lekker bij elkaar slapen.
- Ooit al eens een kat een koe zien melken om haar kitten mee te drinken te geven? --> hoera voor de borstvoeding!
- Ooit al eens een leeuwin met haar jong zien onderhandelen over wat wel en wat niet mag? --> als een kind zichzelf in gevaar brengt, is een mep op z'n plaats.
- Ooit al eens een varken haar biggetjes dagelijks onder de douche zien zetten? --> ophouden met die overdreven nadruk op hygiene.

Daarmee wil ik niet zeggen dat we alles het zelfde moeten doen als de dieren, maar wel dat we onszelf niet zo anders moeten voelen en eens wat vaker al die poespas er omheen moeten relativeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prachtig plus 1
Van de dieren kunnen wij leren onze aarde niet te vernietigen, onze medemens niet uit te moorden en elkaar onze liefde onvoorwaardelijk te geven.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door goed naar dieren te kijken kan je leren dat mensen en dieren een gezamenlijke ontstaansgeschiedenis hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie andere vraag op GV: Voorspellen van natuurrampen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de meeste stress nergens goed voor is.
En dat we het onszelf vaak te moeilijk maken in het leven.