De officiële botanische naam is Theobroma cacao. De gekweekte cacaoboom is 5 tot 6 meter hoog. Op ongeveer 1 meter van de grond vertakt de stam zich in 2 tot 5 wijd uitstaande hoofdtakken, die zich weer verder vertakken en een dichte bladerkroon vormen. De bladeren lijken op die van een tamme kastanje en zijn leerachtig. Na een jaar vallen de bladeren gewoonlijk alweer af. Doordat de cacaoboom het hele jaar doorbloeit, treft men aan een en dezelfde boom tegelijkertijd bloesem, onrijpe en rijpe vruchten aan.

Tegen het vierde levensjaar begint de boom bloemen voort te brengen, en bloeit dan verder onafgebroken zijn hele leven door. Anders dan bij bijvoorbeeld appel- en perenbomen bloeit de cacaoboom vrijwel het hele jaar door. Bovendien zitten de bloempjes niet aan het eind van de takken, maar direct op de stam en op de dikke takken. Ze worden geproduceerd in clusters, zijn klein, wit of roze van kleur, en geuren niet. Deze bloeiwijze wordt cauliflorie genoemd, wat 'stambloei' betekent. Cauliflorie maakt het mogelijk om zware vruchten te vormen die door zwakkere takken niet gedragen zouden kunnen worden.

Dus de cacaoboon groeit direct aan de stam en de dikke takken van de boom omdat hij te zwaar zou worden voor de uiteinden van de takken.
Amadea
11 jaar geleden
De cacaoboom is een boom die als ondergroei in het regenwoud groeit. In plaats van bijen zijn kleine vliegjes de bestuivers, die van algen en schimmels leven. Ik neem aan dat het voor de bestuiving handig is de bloemen dicht bij het leefmilieu van de vliegjes te hebben en dat daarom de bloemen laag op de stam zitten.

Andere bomen bloeien hoog in de kronen en worden door bijen, nachtvlinders en vleermuizen bestoven.