Waarom komen zwermen roeken bij elkaar in de buurt tot een grote winterkolonie? Aan elkaar opwarmen kunnen zij zich niet:)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel mooi gezicht vooral hoe dat allemaal synchroon gaat. Hoe werkt dat vraag je je af, waaróm doen die beesten dat? en dan het geluid dat daarmee gepaard gaat. Momentele ben ik heel even niet zo blij met ze omdat ze nu tijdelijk aan de overkant zitten en mij elke morgen te vroeg wakker maken. Ik zei voor de grap tegen mijn man "Kijk de bomen hebben ineens weer bladeren"hahaha duizenden bedekken de bomen aan de overkant. Jammer genoeg kan ik het niet mooi filmen of fotograferen...

Het beste antwoord

Onder andere voor de veiligheid: altijd wel een dier die op tijd doorheeft dat er gevaar dreigt, en als je niet aan de randen van de groep zit, zit je sowieso beschermder.
Roeken zijn koloniebeesten, net als kauwen zie je dat ze vaak in grote groepen in bomen slapen, voor die tijd (en na het wakker worden) zie je ze ook in enorme zwermen rondvliegen, druk 'kletsend' onderling.
En het zou best kunnen dat het met z'n allen toch wat warmer is.