Kan je halfzus of nicht in alle gevallen bepalen met alleen het DNA van nichten of halfzussen?

Stel je doet mee aan het programma DNA onbekend. Je vermoedt maar weet niet zeker dat je niet de nicht van iemand bent maar de halfzus. Je vermoedt dus dat je opgevoed bent door je tante.

Nu willen beide moeders(of moeder en tante) hier absoluut niet aan meewerken. Kan men nu in alle gevallen garanderen dat onderzoek leidt naar de juiste conclusie, of zijn bij sommige uitkomsten de DNA-gegevens van de moeders nodig om uitsluitsel te geven?

Bonus:
-Kan zelfs met de DNA-gegevens van de moeders als deze erg op elkaar lijken er nog twijfel blijven?
-Is dit probleem direct groter als de moeders ook nog eens eeneiige tweelingen zijn?

Dit is een vervolg op de vraag:
http://www.goeievraag.nl/wetenschap/biologie/vraag/585466/qua-dna-dichter-halfzussen-volle#c1903933

Met als "bewijs" dat halfzussen een grotere kans hebben op elkaar te lijken:
http://oi66.tinypic.com/1607k28.jpg
Maar welke nog steeds laat zien dat een nicht theoretisch meer kan lijken op een halfzus qua genen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de tekening zijn we er dus niet zeker van of halfzus2, halfzus2 is of de nicht. Het DNA van D1 en D2 kennen we niet. 1-6 zijn de mogelijke opties.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
3.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben me ervan bewust dat zoals ik het getekend heb het antwoord nee is. Maar ik kan me voorstellen dat er nogal wat schort aan de beknopte tekening en er nog meer over te zeggen valt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op elkaar lijken zonder 1-eiïge tweelingen te zijn, maakt niet uit. Als er op grond van die gelijkenis twijfel blijft, zal dat wel zijn omdat men niet weet of de moeders het wel of niet zijn. Dan is het een aanwijzing over de waarschijnlijkheid.

Antwoorden (3)

ja het kan want als je het DNA vergelijkt dan kun je aflijden welke graad ze hebben
(dat is de graad van hoe hard je op iemand lijkt bv je bent eerste graad met je ouder 2 de graad met je zussen en broers) bij halfzussen is het 2de graat en bij nicht is het 3 de graat ze kunnen het dus wel degenlijk oderzoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De overeenkomst in het DNA van halfzussen is 2x zo groot als van nichten. Dat moet je dus kunnen onderscheiden. Als twee halfzussen veel op elkaar lijken, betekent dat niet dat alle overeenkomsten in het DNA ook groter zijn. Als de zussen tot een eeneiige tweeling horen, kunnen het geen half zussen zijn. Dochters van eeneiige tweeling zussen zijn nichtjes van elkaar, maar ze zijn genetisch even verwant als halfzussen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik versta je vraag niet helemaal, maar iedereen (zonder genetische afwijking) heeft 46 chromosomen, oftewel 23 paar. Als je een kind maakt krijgt het 1 chromosoom uit elk paar. Dat betekent dat je met je halfzus ongeveer 11 of 12 chromosomen gemeen hebt. Als je dezelfde moeder hebt heb je ook hetzelfde mitochondriale DNA.
Met een biologische neef/nicht heb je meestal wel een paar chromosomen gemeen, maar voor zekerheid heb je het DNA van je ouders en grootouders nodig