Kunnen bomen in grote bloempotten het lang volhouden?

hier zie ik steeds meer dat de bomen om gaan en worden vervangen door bomen in bakken. is dat wel goed?

Toegevoegd na 12 minuten:
hier in de stad tilburg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Het beste antwoord

Bomen in potten kunnen weliswaar oud worden, maar uitgroeien tot hun maximale grootte zullen ze niet. D egrootte van de boom staat nl in direct verband met de grootte va de kluit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Wat is dit voor vraag wie zet er nou een boom ineen bloempot gast wat voor boom omtrek met een palm boom bijvoorbeeld werkt dit perfect maar het licht er aan wat voor boom vaak in een bloem pot extra water geven en dergelijke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo lang als de boom nog niet oud is kan het geen kwaad. Maar ik zou hem binnen een jaar in de tuin zetten, anders kunnen zijn wortels niet verder groeien en gaat hij dood. Maar voor even kan het dus geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zolang de wortelgroei en stamgroei niet wordt belemmerd en er ruimte is voor groei, dan lijkt mij dit geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb veel bakken met berkenbomen erin op mijn terras. Die hebben zichzelf gezaaid en ik heb ze laten staan. De oudste is nu 14 à 15 jaar. Verleden jaar heb ik 2 zaailingen van de esdoorn in bakken gezet en die doen het ook uitstekend. Ze zijn nu ca. 80 cm. Verder had ik een eikel in een bak gestopt en dat boompje is nu ca. 20 cm hoog. Ik zeg: gewoon doen!

Toegevoegd na 21 uur:
In een bak staat een zwarte els. Die was eerverleden winter bijna dood, maar is weer helemaal opgefleurd. Ik lach me altijd een kriek als ik zie hoeveel geld de buren uitgeven aan dure exotische bomen en struiken. Ik wacht gewoon af wat moeder natuur me brengt en dat ie niet mis. In de tuingrond van de bouwmarkten blijken zoveel zaden van mooie planten te zitten dat ik elke keer weer aangenaam verrast word door wat er boven de grond komt. Ook komt er veel zaad aanwaaien zoals van die berken. toen ik er nog niet allert op was dat de natuur mij van alles schenkt trok ik alles wat ik niet zelf geplant had rigoureus uit. De laatste jaren wacht ik eerst af wat het wordt.
13 jaar geleden
Ga maar eens bij een tuincentrum kijken. Daar staan grote olijfbomen in potten en die bomen zijn al vele jaren oud.
Als het streng vriest kun je ze met pot en al binnen zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo lang je maar bomen gebruikt die niet te diep wortelen, of te ver uitgespreid wortelen. En je moet rekening houden met de maat van je bloempot :)

Ik woon al 2,5 jaar in een gebouw waar zulks heel goed werkt.

http://www.archined.nl/oem/reportages/parkrand/parkrand.html

Reuzenbloempotten, reuzenkroonluchters en helaas ook een reuzenhuur :)
Maar mag eerlijk zeggen ik heb 150m² op de tiende verdieping, kijk uit over Schiphol en ben tevreden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel een mooi apart project!
Is de bak groot genoeg , dan kunnen in principe alle bomen er in groeien, echter , het is wel erg kunstmatig en juist daardoor zeer kwetsbaar, de als maar groter wordende boom, heeft steeds meer water en voeding nodig en als hij deze niet voldoende krijgt, gaat hij dood.
Worden ze wel goed onderhouden, dan is alles mogelijk en kunnen de bomen wel honderd jaar in deze bakken groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bonsai bomen in ieder geval wel. Maar ze worden dus niet groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg Nee. bomen hebben van natuur grote aard. Die willen vanaf begin aan ruimte om zich te ontwikkelen.